Serier
BREAKING

Cocktail Company har med virtuelle kurser vendt krise til succes

Danmarks største cocktailvirksomhed var lukningstruet i november, men forventer nu, at dette kvartal bliver det bedste af sin slags nogensinde.

Corona rammer verden
Cocktail Company har i dag 12 studier, hvorfra deres bartendere kan undervise kursister i at lave gode drinks. Foto: Cocktail Company

Martin Wiuff står i et studie, som plejede at være hans kontor. Herfra sender Cocktail Company, som han er medejer af, direkte til virksomheder, hvis medarbejdere nu mere end nogensinde - efter snart et år uden firmafester og fredagsbarer - har brug for et socialt afbræk.

Cocktailoplevelser og -kurser figurerede langt nede på den pludseligt altafgørende liste over samfundsnødvendige aktiviteter. Det fik Martin Wiuff og hans kolleger at mærke, da nedlukningen ramte i marts måned.

Det syv år gamle Cocktail Company kunne vinke farvel til to af de måneder, som traditionelt havde været med til at gøre forretningen rentabel. Sommerens nedlukning gav til gengæld anledning til, at man kunne dyppe tæerne i noget helt nyt: Virtuelle cocktailkurser.

Det skulle vise sig vigtigt. For da man nogle måneder senere langsomt kunne se, at også november og december, hvor Cocktail Company typisk skulle generere sit overskud, ville være hæmmede af restriktioner, begyndte garnet at stramme.

»Hvor mange måneder kan man tabe penge? Man er da bekymret, når man ejer en virksomhed, som hver måned laver et minus,« siger Martin Wiuff.

»Vi kunne ikke overleve endnu en periode som den over foråret og sommeren. Man får ikke et positivt resultat af hjælpepakker.«

Cocktail Company kunne se bunden blive slået ud på den fornuftige forretning, som de have skabt ud af virksomheder og deres medarbejderes lyst til at nyde en drink og komme hinanden ved efter endt arbejdsdag.

Selvom Martin Wiuff ikke længere kunne sende bartendere rundt til alle dele af Kongeriget, vidste han, at de lyster ikke var forsvundet.

»Vi blev enige om, at vi havde to muligheder. Enten kaster vi håndklædet i ringen, ellers finder vi på et produkt, som kan imødekomme den enorme efterspørgsel på social aktivitet med hinanden,« siger Martin Wiuff.

Det blev begyndelsen på en satsning, som indebar produktudvikling, en omfattende marketingkampagne og en ombygning af hovedkontoret i Glostrup, hvor tre studier blev istandsat sådan, at Cocktail Companys bartendere kunne streame direkte til alle verdens hjørner.

»Jeg har lavet events i 10 år, og det har altid været lig med fysisk tilstedeværelse. Derfor var det en smule skræmmende, om folk kunne forstå produktet. Og så det med teknikken. Vi kan ikke gøre så meget ved dårlig forbindelse. Hvis vi laver en for sur cocktail, kan vi altid putte noget sødt i,« siger Martin Wiuff.

I dag, blot få måneder senere, er krise blevet succes, og de tre studier er blevet til 12. Et af dem plejede at være Martin Wiuffs kontor.

»Det var et sats. Hvis vi ikke gjorde det, havde det været farvel. Men det er eksploderet. I det her kvartal kommer vi til at omsætte tre-fire gange mere, end i vores bedste lignende kvartal nogensinde,« siger Martin Wiuff.

»Vi er rigtig glade. Vi har travlt, og det er surrealistisk, når branchen bløder, og vi er i et kvartal, som for os plejer at være rødt.«

De virtuelle cocktailkurser begyndte i november, hvor Cocktail Company nåede at få 614 gæster gennem butikken. I december havde de 4200 gæster. Omsætningen var kun 25 pct. af det normale, men det var stadig tre gange mere, end de havde målsat sig, da strategien blev lanceret.

Kurset fungerer i praksis sådan, at alle deltagere får tilsendt en kasse, som indeholder alle de ingredienser, der skal bruges til nogle forudbestemte drinks. Gæsterne logger på et videomøde, som de fleste efterhånden kender til, og en bartender toner frem og guider deltagerne gennem kurset.

Cocktail Company har tilsyneladende ramt en gylden åre, for bestillingerne bliver ved med at rulle ind. I januar havde de 2520 gæster, og i februar vil flere end 5000 gæster have besøgt den virtuelle bar.

»Vi bliver kontaktet 10-15 gange om dagen for tiden. Det er 100 procent det, som alle virksomheder efterspørger, underholdning og hygge med kollegerne,« siger Martin Wiuff.

Konceptet er kommet for at blive. For den virtuelle cocktailoplevelse er ikke kun en erstatning for det, vi må undvære på grund af coronakrisen. Den kan noget, som de klassiske kurser ikke kan.

»Det er et produkt, som tiltaler rigtig mange, for eksempel forældre som har travle hverdage med småbørn derhjemme,« siger Martin Wiuff.

»Man kan binde afdelinger sammen på tværs af landet, men også internationalt. Man behøver ikke køre langt for at være med, og det er nemt at koble sig på.«

Den enorme efterspørgsel betyder ikke kun, at Martin Wiuff kan give slip på de bekymringer, som fyldte i store dele af 2020. Det giver også mening på andre niveauer i en tid, hvor mange føler behov for at løsne op i skuldrene og tale om noget andet end arbejde.

»Et af vores arrangementer var ved en virksomhed, hvor 100 normalt møder op til fredagsbaren. Til vores arrangement var der 400 tilmeldte,« siger han.

»Helt ærligt handler det også om, at vi rigtig gerne vil hjælpe de her virksomheder.«

BRANCHENYT
Læs også