Erhverv

Lars Gjørup gør comeback i legetøjsfirmaet Maki

Lars Gjørup træder ind i bestyrelsen i legetøjsvirksomheden Maki, som står bag den nordiske distribution af Gurli Gris og Paw Patrol.

Fætter BR-arving Lars Gjørup vender tilbage til legetøjsbranchen. Foto: Klaus Gottfredsen.

Fætter BR-arving og tidligere TOP-TOY direktør Lars Gjørup gør comeback i legetøjsbranchen. Sammen med den danske kapitalfond Capidea overtager han legetøjsleverandøren Maki, det skriver Børsen fredag.

Udover at være medinvestor i Maki Group har Lars Gjørup fået en plads i bestyrelsen, det bekræfter Nicolai Jungersen, partner i Capidea.

»Vi har rakt ud til Lars Gjørup via vores netværk. Vi investerer ofte sammen med nogle, som har branchekendskab,og det har Lars i særdeles højgrad,« siger Nicolai Jungersen til Børsen.

Navnet Lars Gjørup er særdeles velkendt i legetøjsbranchen. I mange år sad han ved roret i TOP-TOY-koncernen, som ejede butikskæden BR-Legetøj og alle TOYS’R’US varehusene i Norden. I slutningen af 2018 gik TOP-TOY-koncernen dog konkurs, da et regnskab viste milliardunderskud og kæmpe gæld i virksomheden.

TOP-TOY’s samlede danske varelager og BR’s IP-rettigheder i Danmark blev efterfølgende opkøbt af Salling Group. Handlen omfattede dog ikke den samlede virksomhed, og derfor overtog Salling Group ikke TOP-TOY’s fysiske butikker og medarbejdere.

Lars Gjørup er barnebarn af Børge Rasmussen, som i 1963 stiftede Fætter BR under navnet BR-Legetøj. I dag er Familien Gjørup, trods TOP-TOY-konkursen, blandt Danmarks rigeste med en formue på 2,3 mia. kr.

Legetøjsfirmaet Maki, som Gjørup nu træder ind i, har hovedsæde i Silkeborg og står blandt andet bag distributionen af Gurli Gris og Paw Patrol i de nordiske lande.

Maki blev stiftet i 1995 af Kirsten Stilling. Den daglige ledelse har indtil nu været drevet af adm. direktør Michael Jensen, som ejer virksomheden sammen med forhenværende adm. direktør Niels Dahl-Nielsen, der i 2017 solgte 40 pct. til kapitalfonden Industri Udvikling.

Maki seneste offentliggjorte regnskab er fra 2019, hvor legetøjsfirmaet havde et overskud på over 35 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også