Serier

Onlineforedrag tiltrækker tusindvis af danskere

Coronakrisen har skabt en ny slags foredrag. De afholdes online og har ofte flere tusinde deltagere. Eksperter taler om en ny almen dannelse.

Corona rammer verden
Grafik: Lotte Overgaard Sammen med en række andre biblioteker kunne Glostrup Bibliotek den 24. februar bringe Svend Brinkmann og den norske forfatter Erlend Loe sammen digitalt i et onlineforedrag, der blev fulgt af tusinder live via Facebook. Screendump fra foredraget fra Glostrup Biblioteks Facebook-side.

Siden de første højskoler åbnede for 175 år siden, har der været en tradition for foredrag, som har samlet danskerne i alle dele af landet.

Under de seneste måneders nedlukning af landet er en ny slags foredrag dukket op. Det er onlineforedrag, som ofte har flere tusinde deltagere, når en sociolog, en psykolog eller en skønlitterær forfatter dukker op på skærmen fra deres hjemmekontor.

Det gammeldags indhold er kommet igen på de nye medier. Man kan mene, at det er på tide, at det sker, og der er i hvert fald et klart almen oplysende element i det, der sker lige nu.

Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole

Højskoleforeningen har haft flere end 80.000 deltagere til de første fem afsnit af en række af sange og fortællinger i Den Virtuelle Højskole. Biblioteker er f.eks. gået sammen om at booke populære foredragsholdere, som de ikke på egen hånd har råd til. Foredragene sendes live på Facebook for flere tusinde danskere flere aftener om ugen, og Folkeuniversitetet har indtil videre haft 39.000 deltagere til sine første onlineforelæsninger nogensinde. 9.500 af dem er nye brugere.

»Normalt kører deltagerne til en forelæsning i Aarhus ikke mere end 45 minutter – Randers og Silkeborg er den ydre geografiske grænse. Nu kan vi se, at der sidder mange i Skagen, Lemvig og Sønderborg og følger med, så vi rammer helt klart nogle andre mennesker med denne form,« siger Sten Tiedemann, der er rektor på Folkeuniversitetet.

Han regner med, at onlineforelæsningerne vil fortsætte efter coronakrisen, og det samme lyder bl.a. fra højskolerne og fra bibliotekerne.

Ifølge flere eksperter kan onlineforedragene skabe en ny almen dannelse. Alexander von Oettingen, prorektor på UC Syd, taler om, at vi nu oplever et langsommere liv, hvor mange kan se meningen med f.eks. at lytte til et foredrag, selv om vi ikke skal bruge det til noget bestemt.

Stefan Hermann, der er rektor på Københavns Professionshøjskole, siger:

»Det gammeldags indhold er kommet igen på de nye medier. Man kan mene, at det er på tide, at det sker, og der er i hvert fald et klart alment oplysende element i det, der sker lige nu.«

BRANCHENYT
Læs også