Serier

Færre forretningsrejser kan koste SAS milliarder

Digitale møder er blevet hverdag og vil erstatte mange erhvervsrejser. Det kan koste dyrt for de store netværksselskaber, der henter en stor del af indtjeningen hos de forretningsrejsende, som betaler mest for billetterne.

Corona rammer verden
SAS-koncernchef Rickard Gustafson erkender nu, at flyselskabet står til at miste en del af sine forretningsrejsende permanent som følge af pandemien. Tabet skal angiveligt gøres op i milliarder af kroner. Foto-collage: Anders Thykier

Erhvervslivet vil rejse langt mindre på den anden side af coronakrisen, fordi selskaberne har vænnet sig til digitale løsninger. Det vil gå hårdt ud over omsætningen og indtjeningen i de flyselskaber, der tjener mest på forretningsrejser. De nye rejsemønstre vil ikke mindst ramme SAS, som har målrettet en stor del af trafikken mod virksomhedernes behov.

SAS erkender, at forretningstrafikken ikke vil vende tilbage til niveauet fra før coronakrisen.

»Digitaliseringen har fået fodfæste under covid-19, og fysiske møder afvikles nu digitalt. Det vil fortsætte, når pandemien er slut, og vi vil se et vigende marked for forretningsrejser,« siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Digitaliseringen har fået fodfæste under covid-19, og fysiske møder afvikles nu digitalt. Det vil fortsætte, når pandemien er slut.

Rickard Gustafson, koncernchef, SAS

I luftfartsindustrien er der en stigende erkendelse af, at det lukrative forretningsmarked vil blive mindre mange år frem i tiden og måske for altid.

Den tyske luftfartsgigant Lufthansa har allerede meddelt, at man vil ændre indretningen i flyene, så der bliver færre sæder på businessclass og flere på økonomiklasse.

Der er stor uenighed om, hvor meget antallet af forretningsrejsende vil falde. Milliardæren Bill Gates, der er stifter og storaktionær i Microsoft, forventer, at erhvervslivet vil reducere antallet af flyrejser med 50 pct. De fleste eksperter og analytikere er mindre pessimistiske og spår et fald på mellem 10 og 30 pct.

Under alle omstændigheder er det en kæmpestor udfordring for luftfarten, for ingen andre betaler så meget for billetterne som de forretningsrejsende. Virksomheder og erhvervsfolk er parate til at betale ekstra for fleksibilitet, adgang til lounge, komfort og optjening af bonuspoints. Ofte er billetterne i den forreste del af flyet mange gange dyrere end på økonomiklasse.

Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank, følger luftfarten tæt, og han regner med, at SAS vil miste en stor milliardomsætning, fordi erhvervslivet vil rejse mindre.

»Jeg forventer, at SAS kan miste indtægter for mellem 5 og 8 mia. svenske kr., fordi rejsemønstrene ændrer sig markant. Det er meget alvorligt for SAS, og det kan blive svært for selskabet at tjene penge, når en stor andel af de dyrt betalende passagerer forsvinder,« siger Jacob Pedersen.

Jeg forventer, at SAS kan miste indtægter for mellem 5 og 8 mia. svenske kr., fordi rejsemønstrene ændrer sig markant.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef, Sydbank

Udviklingen betyder, at ferietrafikken vil udgøre en større andel. Blandt fritidsrejsende er prisen meget vigtig, og SAS kommer i direkte konkurrence med lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet og Wizz Air med langt lavere omkostninger.

De danske virksomheder sparede i 2020 et stort milliardbeløb på rejsebudgettet, fordi det ganske enkelt ikke var muligt at rejse på grund af restriktioner og lukkede grænser. Samtidig har hundredtusindvis af medarbejdere arbejdet hjemmefra og været afskåret fra fysiske møder.

Tvunget af omstændighederne har erhvervslivet omfavnet de digitale løsninger, så virtuelle møder og arrangementer er blevet en fast del af hverdagen.

Hos DBTA, der er en sammenslutning af rejseansvarlige chefer i Danmarks største virksomheder, er der ingen tvivl om, at virksomheder vil skære ned på rejseaktiviteten.

»Rigtigt mange har lært, at meget kan klares virtuelt. Det er kommet for at blive, og det vil betyde færre rejser,« siger Mette Bank, travel manager i Lego og formand for DBTA.

Rigtigt mange har lært, at meget kan klares virtuelt. Det er kommet for at blive, og det vil betyde færre rejser.

Mette Bank, travel manager i Lego og formand for DBTA

Hun fremhæver, at der er mange penge at spare ved at rejse mindre, så det er en oplagt mulighed, når der skal luges ud i omkostningerne. Samtidig er det godt for klimaet at rejse mindre, og netop klima og bæredygtighed er kommet højt på dagsordenen i erhvervslivet.

I pumpekoncernen Grundfos er der ingen planer om at vende tilbage til den rejseaktivitet, man havde før coronakrisen.

»Min forventning er, vi vil skære minimum 20 pct. af rejserne væk. Der vil være langt mere fokus på, om det skaber værdi at rejse, frem for at holde et digitalt møde,« siger Nomi Kustosz Andersen, travel manager i Grundfos.

Hun fremhæver, at man ikke blot sparer udgiften til flybillet, hotelophold, diæter osv. Man sparer også de mange timer, der går med at rejse frem og tilbage.

Grundfos har i perioder med restriktioner sparet ca. 40 mio. kr. om måneden på rejsebudgettet. Alligevel har selskabet klaret sig fint, og derfor skal der ifølge Nomi Kustosz Andersen være gode argumenter for at skrue op for rejserne til niveauet fra tidligere.

BRANCHENYT
Læs også