Erhverv

E-Boks vil fortsat ligne sig selv, når Digital Post får ny teknisk leverandør

I slutningen af 2021 bliver Netcompany ny it-leverandør til offentlig Digital Post. Når det sker, vil borgerne fortsat kunne se dokumenter fra både offentlige myndigheder og private virksomheder i deres e-Boks.

e-boks kommer til at vise digital post som hidtil, når Netcompany bliver ny teknisk leverandør fra slutningen af 2021. Foto: e-Boks

Det har længe været omdiskuteret, om borgerne skulle vænne sig til at logge på flere forskellige digitale postkasser, når det offentlige Danmark overgår til en ny teknisk leverandør i slutningen af 2021. e-Boks melder nu ud, at udrulningen af den nye infrastruktur får minimal betydning for borgernes brugeroplevelse med digital post.

Sidste år vandt it-selskabet Netcompany udbuddet om at blive ny infrastrukturleverandør af Digital Post fra 2021. Selskabet meldte i den forbindelse ud, at skiftet ville betyde, at danskerne skulle indstille sig på fremadrettet at betjene to digitale postkasser.

»Vi vil gerne fjerne usikkerheden nu og melde klart ud, at post fra både offentlige og private afsendere også fremover kan ses i e-Boks, selvom der kommer en ny teknisk leverandør af den offentlige digitale post,« oplyser adm. direktør i e-Boks Ulrik Falkner Thagesen i en pressemeddelelse.

e-Boks har siden 2001 drevet digitaliseringen i Danmark samt leveret løsninger til både den offentlige og private sektor. I en digitaliseringsstrategi fra 2016-2020 blev regeringen enig med landets regioner og kommuner om at udvikle en ny løsning til digital post.

Planen for det fremtidige e-Boks er, at den skal blive en såkaldt kommerciel visningsklient for den nye løsning. Det betyder, at borgerne kan se alle deres dokumenter i e-Boks både fra offentlige myndigheder og private virksomheder i en stort set uændret form, når den indføres i slutningen af 2021.

E-Boks har for nyligt foretaget en brugerundersøgelse, som viste, at 96 pct. foretrækker en samlet løsning.

»Vi har i Danmark brugt 20 år på at opbygge en fælles digital postkasse, og i et internationalt perspektiv er det helt unikt, at vi har så stærk en platform til borgerkommunikation. Derfor skal vi selvfølgelig værne om og udbygge den løsning, så den passer til de behov, der løbende opstår«, siger Ulrik Falkner Thagesen.

BRANCHENYT
Læs også