Erhverv

Hyundai Kona Electric kan bryde i brand

Hyundai Kona Electric skal have skiftet batteri på det koreanske hjemmemarked og muligvis også i Europa.

Artiklens øverste billede
Hyundai Kona Electric er brudt i brand i 15 tilfælde rundtomkring i verden. Foto: Hyundai

Problemerne tårner sig muligvis op for en af Danmarks mest solgte elbiler. Tilbage i starten af oktober beskrev Jyllands-Posten, hvordan bilerne var gennem en opdatering, der skulle løse udfordringer med potentiel brandfare, men det har tilsyneladende ikke været nok.

Den koreanske Hyundai Kona Electric er brudt ud i lys lue i flere tilfælde verden over, og nu har producenten besluttet at kalde biler tilbage og at erstatte det store stærkstrømsbatteri. I første omgang på det koreanske hjemmemarked, mens et noget mindre antal Ioniq-elbiler også skal have skiftet batteriet.

Ifølge det store internationale nyhedsbureau Reuters er 15 biler brudt i brand verden over, heraf en i Finland og en i Østrig.

Sidste år var Kona Electric den tredjemest solgte elbil herhjemme, og der kører næsten 2.000 eksemplarer rundt med danske nummerplader.

Hos Hyundai Bilimport i Danmark ved man endnu ikke, hvordan situationen bliver herhjemme.

»Det er ikke noget, vi har kendskab til på nuværende tidspunkt, men vi er naturligvis allerede i gang med at undersøger sagen nærmere,« siger pressechef Annegrethe Skovby, der siger, at man er i daglig kontakt med det europæiske hovedkvarter i Frankfurt, der heller ikke har meldt noget ud endnu.

Ifølge den danske importør kan ejerne trygt køre i bilen og lade den op, som de plejer.

Det er meget usædvanligt, at en elbil skal have skiftet det store batteri, og manøvren kommer til at koste koncernen adskillige milliarder. Lige nu udkæmper Hyundai en kamp med batteriproducenten LG Energy Solution om, hvem der skal betale.

Selv om Hyundai og Kia deles om mange komponenter, ligger der et batteri fra en anden producent i Kia e-Niro, hvorfor denne ikke er berørt af tilbagekaldelsen.

Hør også Jyllands-Postens ugentlige podcast om biler. Den udkommer hver fredag.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.