Hyundai Kona Electric kan bryde i brand
Hyundai Kona Electric skal have skiftet batteri på det koreanske hjemmemarked og muligvis også i Europa.
Problemerne tårner sig muligvis op for en af Danmarks mest solgte elbiler. Tilbage i starten af oktober beskrev Jyllands-Posten, hvordan bilerne var gennem en opdatering, der skulle løse udfordringer med potentiel brandfare, men det har tilsyneladende ikke været nok.
Den koreanske Hyundai Kona Electric er brudt ud i lys lue i flere tilfælde verden over, og nu har producenten besluttet at kalde biler tilbage og at erstatte det store stærkstrømsbatteri. I første omgang på det koreanske hjemmemarked, mens et noget mindre antal Ioniq-elbiler også skal have skiftet batteriet.
Ifølge det store internationale nyhedsbureau Reuters er 15 biler brudt i brand verden over, heraf en i Finland og en i Østrig.
Sidste år var Kona Electric den tredjemest solgte elbil herhjemme, og der kører næsten 2.000 eksemplarer rundt med danske nummerplader.
Hos Hyundai Bilimport i Danmark ved man endnu ikke, hvordan situationen bliver herhjemme.
»Det er ikke noget, vi har kendskab til på nuværende tidspunkt, men vi er naturligvis allerede i gang med at undersøger sagen nærmere,« siger pressechef Annegrethe Skovby, der siger, at man er i daglig kontakt med det europæiske hovedkvarter i Frankfurt, der heller ikke har meldt noget ud endnu.
Ifølge den danske importør kan ejerne trygt køre i bilen og lade den op, som de plejer.
Det er meget usædvanligt, at en elbil skal have skiftet det store batteri, og manøvren kommer til at koste koncernen adskillige milliarder. Lige nu udkæmper Hyundai en kamp med batteriproducenten LG Energy Solution om, hvem der skal betale.
Selv om Hyundai og Kia deles om mange komponenter, ligger der et batteri fra en anden producent i Kia e-Niro, hvorfor denne ikke er berørt af tilbagekaldelsen.
Hør også Jyllands-Postens ugentlige podcast om biler. Den udkommer hver fredag.