Førstegangskøbere bag fordobling af salg hos Smith & Wesson
Amerikanerne forsætter med at købe våben i stor stil - i januar steg det samlede salg i USA med 75 pct. i forhold til året før.
Smith & Wesson har produceret våben siden 1852 og er indbegrebet af den amerikanske selvforståelse i erobringen af ”det vilde vesten”.
Men selvom Smith & Wesson er 169 år gammel, så er der i den grad liv i selskabet.
Salget af våben fra Smith & Wesson steg med 102 pct. i tredje kvartal og rundede 258 mio. dollars - 1,6 mia. kr., skriver Fox Business.
Våbenproducenten har skævt regnskabsår, så selskabets regnskabsmæssige tredje kvartal sluttede 31. januar.
I sin kvartalsmeddelelse skriver selskabet, at det især var førstegangskøbere, der var med til at drive salget i vejret.
»I løbet af det sidste år har millioner af amerikanere fra alle samfundslag valgt at opruste på det personlige plan ved for første gang at bruge deres grundlovssikrede ret til at bære våben. Vi har i de første tre kvartaler af året solgt flere end 1,8 mio. kvalitetsskydevåben til vores nye kunder,« siger adm. direktør Mark Smith fra Smith & Wesson.
Det ekstraordinære salg hos Smith & Wesson kommer nærmest samtidig med, at tal fra det samlede salg af våben i USA viser, at det i januar steg med 75 pct. i sammenligning med samme måned året før.
Det øgede salg tilskrives dels den usikkerhed coronakrisen har skabt kombineret med urolighederne omkring regeringsbygningerne i Washington, og den generelle uro der har været i mange byer i forbindelse med Black Lives Matter-demonstrationer.
Smith & Wesson skiftede navn i 2016 til American Outdoor Brands.
Det fik mildt sagt en blandet modtagelse af kunderne, og i 2019 blev Smith & Wesson udskilt, hvorefter forretningen gik tilbage til at bruge sit oprindelige navn.