Erhverv

Nye prisskilte på 2.000 tankstationer skal få flere til at vælge grønne biler – men der er et problem

EU kræver, at bilister fremover skal kunne se, hvad det alt efter valg af brændstof koster at køre 100 kilometer i en bil.

Nye EU-krav puster til skilteskoven på landets godt 2.000 tankstationer. Foto: Jonathan Bjerg Møller.

Prisbevidste bilister, der er vant til at holde øje med tankstationers prisskilte, får fremover endnu mere at holde øje med.

Et nyt EU-direktiv betyder, at landets 2.048 tankstationer fremover skal skilte med, hvad det koster at køre 100 kilometer i en standardbil på henholdsvis benzin, diesel, el, naturgas og brint – uanset om tankstationen overhovedet sælger de forskellige typer brændstof.

Helt kort får forbrugeren med de nuværende planer den forkerte information på det forkert tidspunkt.

Allan Skytte Christensen, analysechef i Drivkraft Danmark

Idéen med de ekstra prisskilte er, at bilejere nemmere skal kunne gennemskue fordelen ved at køre grønt, siger Allan Skytte Christensen, analysechef i olie- og gasselskabers brancheorganisation Drivkraft Danmark.

Men resultatet bliver det stik modsatte, lyder advarslen.

»I Danmark vil skiltningen være så misvisende, at det kan få forbrugeren til at købe en dieselbil frem for f.eks. en elbil, næste gang bilen skal skiftes ud,« siger Allan Skytte Christensen.

I prisen for at køre 100 kilometer tager EU-reglerne f.eks. ikke tager højde for, at danske dieselbilejere betaler en såkaldt udligningsafgift, der årligt koster tusindvis af kroner.

En dieselbil, der er anført til at køre 20 kilometer på literen, betaler således 2.800 kr. om året i udligningsafgift.

Da prissammenligningen ikke medtager alle udgifter i regnestykket, vil det fremstå billigere at køre rundt i en dieselbil, end tilfældet reelt er, siger analysechefen. Han ærgrer sig over, at EU-regler på den måde risikerer at spænde ben for den omstilling mod en grønnere bilpark, som bl.a. er skudt i gang med regeringens nye bilafgifter.

»Helt kort får forbrugeren med de nuværende planer den forkerte information på det forkert tidspunkt. Vi håber derfor, at implementeringen gentænkes, så den ikke forsinker den grønne omstilling,« siger Allan Skytte Christensen.

Ifølge Drivkraft Danmark er de ansvarlige EU-myndigheder godt klar over, at de nye prisskilte ikke fortæller hele sandheden.

Derfor arbejdes der på at supplere de nye prisskilte med danske og EU-hjemmesider med alle de nødvendige oplysninger til at gennemskue prisen for at køre i de forskellige biltyper.

Læs også
Top job