Erhverv

Norwegian åben for samarbejde med ny ærkerival

Selvom det nystartede norske flyselskab Norse Atlantic Airways kommer til at konkurrere direkte med Norwegian, er selskaberne åbne for at samarbejde. Det nye selskab skal flyve Norwegians gamle fly.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto

Selvom det er Norwegians egne tidligere topchefer, der har erklæret selskabet krig med en ny aktør i luften over det skandinaviske luftrum, vil Norwegian ikke udelukke samarbejde.

Det skriver den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv.

»Vi er i udgangspunktet positive over for samarbejde, som indebærer, at vi som operatør på kortdistance kan få et netværkssamarbejde med andre flyselskaber,« siger Norwegians informationschef Esben Tuman til dn.no.

Det blev ellers betragtet som noget af en krigserklæring, da Norwegian-stifterne Bjørn H. Kise og Bjørn Kjos sammen med Bjørn Tore Larsen, der ejer servicekoncernen OSM Maritime, mandag annoncerede, at de vil etablere et nyt selskab.

Norse Atlantic Airways vil allerede fra december i år sælge billige flybilletter mellem Europa og USA, og der bliver kun tale om overskudsgivende ruter, som forbinder destinationer som New York, Los Angeles, Miami, London, Paris og Oslo.

På længere sigt vil selskabet også åbne ruter til Asien.

Samarbejdet mellem Norwegian og Norse Atlantic kunne være, at Norwegian flyver passagerer fra de skandinaviske lande og frem til de europæiske lufthavne, hvor Norse Atlantics langdistanceflyvninger går ud fra.

Ideen til Norse Atlantic opstod, fordi Norwegian og i øvrigt flere andre flyselskaber har besluttet at lukke netop Atlantruterne.

Norse Atlantic kommer til at konkurrere direkte med SAS.

Ifølge Bloomberg har det nye selskab leaset ni fly af typen Boeing 787, som Norwegian har brugt hidtil. De vil nu blive malet over.

Ifølge Bloomberg er Norse Atlantic i fuld gang med at rekruttere piloter og kabinepersonale. Det foregår gennem Bjørn Tore Larsens eget tidligere selskab OSM Aviation, der netop specialiserede sig i at skaffe personale til luftfarten.

Selskabet forhandler med lufthavne om såkaldte flyslots, og britiske Gatwick-lufthavn er en af mulighederne.

Bjørn Tore Larsen, der bliver adm. direktør i det nye selskab, understreger ifølge Bloomberg, at planerne selvsagt afhænger af, hvornår der bliver åbnet for flyvninger efter pandeminedlukningerne. Derfor kan åbningen af de første flyvninger skydes ind i 2022.

Ifølge branchesitet Aerotime.aero kommer Bjørn Tore Larsen, Bjørn Kjos og Bjørn Kise til at eje hhv. 63 pct., 15 pct. og 12 pct. af flyselskabets aktier.

TIl nyhedsmediet E24.no siger Bjørn Tore Larsen, at selskabet allerede har fundet investorer, der vil skyde 24 mio, dollars i selskabet, men han mener, det er nødvendigt at hente samlet 170 mio. dollars eller godt en mia. kr. Resten af de penge skal hentes gennem en notering på den norske Euronext Growth-børs.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.