Netcompany og Trifork skal udvikle coronapasset
De to selskaber skal have det klart til brug i maj, meddeler Digitaliseringsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen
Det bliver selskaberne Netcompany og Trifork, der skal stå for at udvikle det danske coronapas. Passet skal være klar til brug i maj.
Det er Digitaliseringsstyrelsen og Sundhedsdatastyrelsen, der har kørt indkøbsprocessen, og valget faldt på de to selskaber.
»Passet skal være klar til brug i maj, og der er derfor sat gang i en hurtig udviklingsproces i tæt samarbejde mellem Sundhedsdatastyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og erhvervs- og kulturlivet,« skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Coronapasset skal være en brugervenlig app som kan downloades på en smartphone og derefter bruges som status på brugerens ”coronatilstand”.
Det er så meningen, at ”passet” skal åbne muligheden for at rejse og give adgang til eksempelvis en restaurant eller til en koncert.
»Det en rigtig god nyhed, at der nu for alvor er sat gang i processen med at udvikle en god løsning, som kan bringe os tættere en fuld og varig genåbning. Dansk Industri, DI, har længe argumenteret for en etablering af et coronapas med oplysninger om test, vaccine og om muligt immunitet,« siger branchedirektør for DI Digital Rikke Hougaard Zeberg i en kommentar til udviklingen af passet.
Coronapasset skal kunne dokumentere, at man enten er vaccineret, testet negativ for coronavirusset eller at man har antistoffer i blodet.
»Det digitale coronapas bliver udviklet som en selvstændig app, der vil kunne dokumentere både testsvar fra PCR-test og antigentest, vaccinationsstatus og indikation på tidligere smitte. Målet er, at coronapasset skal bidrage til en forsvarlig genåbning af Danmark,« skriver Digitaliseringsstyrelsen.
Desuden har det været vigtigt at sikre, at der er sammenhæng mellem den danske løsning og for eksempel en fælles EU-tilgang.