Erhverv

Skandaleramt lufthavn i Berlin får tilført kæmpe milliardbeløb

Berlin Brandenburg Airport, som sidste år åbnede efter ni års forsinkelse og til en pris ca. tre gange højere end budgetteret, får nu tilført 14 mia. kr. fra den tyske stat for at klare coronakrisen.

Terminalerne i Berlin Brandenburg Airport stod indtil oktober sidste år tomme, til trods for at byggeriet i flere år havde stået så godt som færdigt. Patrick Pleul/dpa via AP

Det offentlige Tyskland må til lommerne og komme den skandaleramte Berlin Brandenburg Airport til undsætning med et milliardbeløb som følge coronakrisen, der fortsat sætter et enormt aftryk på fly- og rejsebranchen.

Det skriver branchemediet Check-in.dk.

På grund af en ekstremt lav efterspørgsel forventer lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg et betydeligt tab i omsætningen de næste par år, og det har ledt til, at aktionærerne over de næste fem år vil tilføre lufthavnen et euro-beløb svarende til i alt 14 mia. kr.

Før coronakrisen havde Berlin-lufthavnen ellers udsigt til at byde 36 mio. passagerer velkommen i 2021, men nu forventes det, at blot 10,7 mio. passagerer vil gøre brug af den nye lufthavn i år, skriver Check-in.

Alt imens byen Berlin og delstaten Brandenburg hver især ejer ca. 37 pct. af aktierne i lufthavnen, er det den tyske stat, der ejer de resterende 27 pct. Lufthavnen har derfor været et dyrt bekendtskab for de tyske skatteydere samlet set.

10 skøre fejl og mangler

Allerede i 2017 morede tabloid-avisen B.Z. sig med at lave en liste over de 10 mest tossede brølere, som er blevet begået under bygningen af lufthavnen.

  1. Fra mandag til fredag blev der mellem Kl. 2.44 og 3.41 kørt et tomt S-tog gennem banegården, som hører til lufthavnen, for at undgå dannelsen af skimmel og rust.
  2. Hvert tredje af de 4.000 rum i lufthavnen blev givet et forkert nummer. Under byggearbejdet blev der konstant lavet nye planer, så ingen bevarede overblikket.
  3. Der blev ikke brugt stål nok, da parkeringsdækkene blev bygget. Samtidig står de bærende søjler for langt fra hinanden. Resultatet er, at dækkene ”hænger” på midten - og har revner.
  4. Rulletrappen fra den underjordiske banegård og op til terminalen var tre-fire trin for kort. Der måtte bygges ekstra trin.
  5. Nogle steder var røgdetektorerne så beskidte af byggestøv og mørtel, at der ikke ville blive sendt noget alarmsignal ved brand. Mange steder glemte man også at installere detektorer.
  6. Ingen af de automatisk åbnende døre havde en strømforsyning.
  7. I nogle terminalernes loftsområder var der ikke lavet plads til videoovervågningskameraer.
  8. På toiletterne brugte man de forkerte rawplugs til toiletpapirholderne. Det betød, at de faldt ud af væggene.
  9. Problemer med at styre lyset inden døre betød, at lyset var tændt både dag og nat i lufthavnen.
  10. For at undgå skimmel og støv bliver der hver dag tændt og lukket – manuelt – for alle vandhaner. Også vinduerne bliver åbnet og lukket igen.

Kilde: B.Z.

Berlin Brandenburg Airport (BER), som lufthavnen hedder til fulde, har været mere end ni år undervejs. Før den officielle åbning d. 31. oktober sidste år havde lufthavnen været meldt forsinket igen og igen på grund af utallige fejl og skandaler. Over 150.000 små og store byggefejl – flere af dem banale - blev undervejs opdaget, og de har kostet tid og kostet penge.

Fejlene betød, at Berlin Brandenburg Airport stod tom i over 3.000 dage, mens Berlins to andre lufthavne, Tegel og Schönefeld, gennem årene måtte kæmpe med mangel på kapacitet og udskyde deres ellers planlagte lukning.

På den endelige åbningsdato lød prisen på svimlende 44 mia. kr. Det er næsten tre gange mere, end det oprindeligt budgetterede beløb. For at gøre ondt værre har corona og dalende rejseaktivitet således sat et hårdt økonomisk aftryk på lufthavnens første halve år.

BRANCHENYT
Læs også