Erhverv

Detailhandel: Fysiske butikker kan få et comeback efter coronakrisen

Flere detaileksperter fastslår, at butiksdøden nok fortsætter efter pandemien. Til gengæld har krisetiden styrket mange butikker trods tvangslukning, da de har været tvunget til tænke i nye salgskanaler.

Antallet af butikker - også inden for mode - er faldet over en årrække i takt med øget onlinehandel og ændret forbrugeradfærd. Arkivfoto: Joachim Ladefoged.

Coronakrisen har skubbet flere forbrugere over i den digitale handel. Omvendt kan netop pandemien blive en styrke for fysiske butikker. Det vurderer detaileksperter, som især peger på de forretninger, der hurtigt har kunnet omstille sig under krisen.

Siden marts 2020, da første coronanedlukning ramte landet, er onlinesalget af alt fra tøj og sko til isenkram steget hastigt. Fysiske butikker har været ramt af tvangslukninger og skabt pres på dele af detailhandlen.

BCG - Boston Consulting Group har netop lavet en analyse om forbrugerne et år efter, at pandemien ramte. Den viser, at 68 pct. af de adspurgte her i landet forventer at bruge fysiske butikker lige så meget som før, at covid-19 blev hverdag.

13 pct. agter endda at bruge den fysiske butik mere – trods onlinehandlens fremmarch.

»Allerede før pandemien var der store forandringer i gang med butiksdød og lukninger. Den udvikling ændres formentlig ikke, og der vil de næste 10 år fortsat være store forandringer i det fysiske butikslandskab. Men selv om der shoppes mere online, vil forbrugere fortsat gå i fysiske butikker for social interaktion og inspiration. Det behov har krisen tydeliggjort, da det har manglet,« mener partner Gertie Find Laerkholm, BCG.

De seneste 15 år er antallet af såkaldte udvalgsvarebutikker i Danmark faldet med over 20 pct. i takt med vækst i onlinehandel og ændret forbrugeradfærd.

Adm. direktør Per Nyborg, ICP - Institut for Center-Planlægning forudser, at den udvikling fortsætter. Til gengæld vurderer han, at de stærke butikker får nye muligheder på den anden side af pandemien.

»Fra butikkerne på handelsgader kom i gang igen ved genåbningen 1. marts, har der været gensynsglæde og et opsparet behov for forbrugerne. Butiksdøden er ikke ovre. Nogle af de butikker, som var udsatte før krisen, har fået det sværere. Men mange i detailhandlen har taget nogle udviklingstræk under krisen, som kan styrke dem,« mener Per Nyborg.

BCG-partner Gertie Find Laerkholm påpeger, at butikkerne, som vil klare sig fremover, er de som sikrer en integreret shoppingoplevelse mellem online og fysiske butikker.

Only Stores med aktuelt 700 tøjbutikker i 13 lande er en del af den danske modekoncern Bestseller. Som alle andre i tøjbranchen er Only Stores også påvirket af, at coronakrisen det seneste år har udløst perioder med tvangslukning af butikker.

Samtidig er direktør Finn Poulsen sikker på, at krisen også kan styrke mærket. Under krisen er digitalt salg gennem ikke mindst sociale medier vokset hastigt – netop ud fra de fysiske butikker. De har fokuseret på det, mens det normale salg har været lukket ned.

Modekoncern:
  • Bestseller er en familieejet dansk modekoncern med hovedsæde i Brande.
  • Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
  • Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.600 egne og partnerejede butikker. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.
  • Omsatte for 24,1 mia. kr. i 2019/20 og med et overskud før skat på 776 mio. kr.
  • Familien bag har også del i en række andre selskaber – bl.a. Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker rundt om i mere end 500 kinesiske byer.
  • Gennem investeringsselskabet Heartland har Anders Holch Povlsen bl.a. ejerandele i Asos og Zalando samt ejerskab i danske virksomheder som Normal, Nemlig, Bianco og Whiteaway. Dertil kommer en række startups og iværksætterselskaber.

»Vi er klar til fortsat at investere i netop de fysiske butikker. Konkurrencen bliver svagere rundt om i Europa, da mærker falder fra og lukker butikker. Gågaderne kan blive kortere, mens nogle shoppingcentre dør. Konkurrencesituationen er en anden, og vi er klar. Ved at holde fast i butikkerne, vinder vi en større del af markedet med mindre konkurrence og mere nethandel,« mener Finn Poulsen.

Detailekspert Dorte Wimmer i Retail Institute Scandinavia peger på, at trods høje vækstrater i onlinehandlen ligger størsteparten af salget i detailhandlen til danskerne fortsat i de fysiske butikker. Hun siger:

»Butikkerne har udløst af krisen brugt mange ressourcer på det digitale, hvor de var bagud. Det er de ikke længere. Dermed har de stærke butikker fået ny styrke i konkurrencen.«

BRANCHENYT
Læs også