Erhverv

Undervisning på den anden side af kloden skaber eftertanke

Artiklens øverste billede
Thomas Gniadecki ser Hongkong som et oplagt sted at studere som handels- og økonomistuderende. Foto: Privat

De seneste universitetsrangeringer fra publikationshuset QS World University Rankings placerer både Copenhagen Business School (CBS) og Chinese University of Hong Kong (CUHK) blandt de bedste handelsuniversiteter i verden.

Med den høje rangering som fællesnævner har det som CBS-studerende i Hong Kong været interessant at observere, hvor vidt forskellig undervisningsformen er på de to universiteter.

De seneste tre måneder på CUHK har været karakteriseret af en kollektivistisk kultur med performance i centrum, som ikke lægger skjul på værdien af konkurrence, men snarere hylder den.

SERIE: Virksomhedernes konkurrence om talent og kompetencer er større end nogensinde. FINANS følger over 18 måneder de elitestuderende fra Globe-programmet på CBS på deres personlige rejser fra Hong Kong over København til USA – fra talent til en del af dansk erhvervslivs fremtid.

Sammenspillet mellem kollektivisme og performance afspejles i de mange gruppeprojekter, afleveringer og benyttelsen af peer-vurdering, hvor karakteren i faget afhænger af de andre studerendes bedømmelser.

Dertil påminder universitetets læringsplatform regelmæssigt en om, hvor man karaktermæssigt ligger relativt til klassegennemsnittet i de enkelte fag.

Hvis man er over gennemsnittet, bliver man gennem platformen opfordret til at hjælpe andre studerende, som understreger den kollektivistiske tankegang.

Dette står i kontrast til den mere individualistiske performancekultur på International Business-studiet på CBS, hvor karakteren i faget oftest afhænger af en enkelt eksamen i slutningen af semestret med begrænset mulighed for løbende feedback.

I den forbindelse resulterer undervisningsformen på CBS i, at et større ansvar placeres på individet. Samtidig skaber det større frihed for den enkelte studerende til at engagere sig i andre aktiviteter som studiejob og/eller involvering i studenterforeninger.

De forskellige undervisningsformer giver anledning til refleksion om den ene metode er at foretrække over den anden. Jeg tror ikke nødvendigvis, at der findes et endegyldigt svar på dette spørgsmål, da svaret lader til at være et produkt af personlig præference, undervisningens formål og kultur.

Snarere er jeg taknemmelig for muligheden for at studere under begge undervisningsformer, da det har tydeliggjort, at læring kan finde sted i mange nuancer.

Begge universiteters høje rangering, trods de forskellige undervisningsformer, er derfor et tegn på, at der sjældent kun er en bestemt måde at opnå et ønsket resultat på. I stedet mindes man om, at eksponering for nye tankegange fungerer som en stærk læringskilde.

THOMAS GNIADECKI, studerende på CBS-programmet Globe

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.