Erhverv

Detaileksperter: Onlineboom i dagligvarer vil også hænge sammen med butikker

Coronakrisen har skubbet høj fart i det digitale salg af dagligvarer, også her i landet. Flere eksperter forudser, at den udvikling vil fortsætte, men den bliver ikke nødvendigvis en trussel for alle supermarkeder og discountbutikker.

Dagrofa med Spar-butikker som her i vestjyske Borbjerg er en af de dagligvarekæder, der i  løbet af coronakrisen har skruet op for nethandel. Foto: Casper Dalhoff

Onlinehandlen med dagligvarer har fået en kickstart under coronakrisen. Detaileksperter vurderer, at væksten kan fortsætte, da flere forbrugere er vænnet til den måde at købe madvarer på. Samtidig lyder vurderingen, at de fysiske dagligvarebutikker fortsat vil spille en helt afgørende rolle og sidde på størsteparten af salget.

Analysedirektør Angela Goodings fra den globale kapitalforvalter Nuveen, der har en portefølje på 1.200 mia. dollars, følger detailhandlen tæt ud fra mulige investeringer i bl.a. storcentre og butikker. Derfor er hun meget optaget af udviklingen i det digitale salg...

Læs også