Serier

Lystfiskere skyld i rekordregnskab hos dansk virksomhed

Sidste år blev ikke kun året, hvor corona slog igennem. Salget af fiskegrej afslører, at det gjorde lystfiskeri også.

Corona rammer verden
Rekordmange danskerne er det forgange år blevet lystfiskere. Foto: Fairpoint

»Bliv hjemme,« lød meldingen fra statsministeren flere gange det forgange år. Danskerne tog ordene til sig, men taget salget af lystfiskerudstyr i betragtning tyder meget på, at hypen omkring indendørsaktiviteter, som surdejsbagning og strikkeri, ikke var nok til at holde alle hjemme.

Nedlukningerne fik nemlig også mange til at investere i fiskegrej og søge udendørs til stor glæde for producenterne af lystfiskerudstyr.

Blandt dem er virksomheden Fairpoint Outdoors, som sælger og udvikler fiskegrej. I 2020 havde virksomheden en bruttofortjeneste på over 51 mio. kr., og et resultat efter skat på 12 mio. kr. Året forinden, da corona endnu ikke havde set dagens lys, lød virksomhedens bruttofortjeneste på 34 mio. kr., og efter skat havde virksomheden et underskud på 1,2 mio. kr.

»En del af det gode overskud skyldes flere lystfiskere, ikke kun i Danmark, men også i Sverige og andre lande. Corona har gjort, at rigtig mange gerne vil ud og fiske. Sportsfiskeri er en af de aktiviteter, der stadig har kunne lade sig gøre,« siger direktør i Fairpoint Outdoors, Thomas Petersen Eldor.

Overordnet er det alle produkter hos Fairpoint, som der er solgt flere af. Det eneste sted, hvor salget har afveget en smule, er på noget særligt udstyr, som fiskerne primært køber, når de skal til Norge for at fiske.

Fairpoint Outdoors
  • Blev stiftet i 2003 af Jens Buhl Jørgensen, Thomas Petersen Eldor og Thomas Jespersen.
  • Har godt 35 ansatte på hovedkontoret i Danmark og yderligere 25 tilknyttede salgspersoner i Europa, Australien og USA.
  • Virksomheden er udvikler og producent af sportsfiskeri og står blandt andet bag mærkerne Westin, Kinetic, Unique Flies og Move Mountains. Derudover er den distributør af Sage, Rio og Redington i Skandinavien.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri offentliggjorde for få dage siden, at der i 2020 skete en markant stigning i antallet af solgte lystfiskertegn. Sidste år blev der solgt 39.500 lystfiskertegn, hvilket er en stigning på hele 54 procent i forhold til året før.

»Udfordringen bliver at holde fiskebestanden oppe, og her har erhvervsfiskeriet et kæmpe ansvar, men hvis den opretholdes, har lystfiskeri mange flere år at leve på,« siger Thomas Petersen Eldor.

Som et led i den nationale strategi for at beskytte fiskebestanden i Danmark blev hjemmesiden fishingindenmark.info lanceret i januar 2021. Her kan alle lystfiskere finde gode råd og vejledning om de mere end 1.600 fiskepladser, der findes i Danmark.

Fiskertegn
  • Alle lystfiskere mellem 18 år og folkepensionen skal have fisketegn for at fiske i Danmark. Et fisketegn koster 185 kr. årligt.
  • Landsgennemsnittet for stigningen i solgte fisketegn i 2020 er lige knap 24 procent.
  • Indtægterne fra fisktertegn går til udsætning af fisk, vandløbsrestaurering samt forskning om fiskenes adfærd.
  • »Min store forhåbning er, at folk vil holde fast i glæden ved skånsomt fiskeri. Det er forår, og nu går fiskesæsonen for alvor i gang. Så det er nu den positive udvikling omkring lystfiskeri skal stå sin prøve, mens vi er i gang med en gradvis genåbning af samfundet,« oplyser fødevareminister Rasmus Prehn i en pressemeddelelse.

    BRANCHENYT
    Læs også