Erhverv

Pepsi-ejer øger overskuddet på større salg i USA

Artiklens øverste billede
Samlet har Pepsico i første kvartal solgt for 92 milliarder kroner. Det er en stigning på syv procent i forhold til samme periode sidste år. Foto: AP Photo/John Raoux

I USA har Pepsico øget salget af forskellige føde- og drikkevarer. Det øger overskuddet i første kvartal 2021.

Et stigende salg af drikkevarer på hjemmemarkedet i USA har i de første tre måneder af 2021 hjulpet Pepsico til at tjene flere penge.

Det fremgår af Pepsicos regnskab for første kvartal 2021, der er offentliggjort torsdag.

Pepsico ejer en bred vifte af brands indenfor drikke- og fødevarer. Nogle af de nok mest kendte er sodavand som Pepsi og Mountain Dew, chips som Lay’s og Doritos samt morgenmadsprodukterne fra Quaker.

Samlet har Pepsico i første kvartal solgt for 92 milliarder kroner. Det er en stigning på syv procent i forhold til samme periode sidste år. Den periode var speciel, fordi dele af den blev påvirket af det globale udbrud af coronavirus.

At det er lykkedes at øge salget i år sammenlignet med sidste år, hvor det kun var dele af første kvartal, der var påvirket af coronavirus, er der tilfredshed med i Pepsicos ledelse.

- Vi er tilfredse med vores resultater for første kvartal, da vi succesfuldt har overgået de ellers vanskelige sammenligningsvilkår målt på årsbasis, siger Ramon Laguarta, administrerende direktør i Pepsico, i regnskabet.

Han siger også, at det er lykkedes at øge salget på trods af forskellige niveauer af forbedring på de internationale markeder samt vejrmæssige forstyrrelser i forretningen i USA.

På trods af vejrforstyrrelserne er Pepsicos salg indenfor alle kategorier steget i USA i første kvartal. Blandt andet er salget af drikkevarer steget med fem procent til 31,5 milliarder kroner.

Stigningen i det samlede salg har været med til, at Pepsico for de første tre måneder af 2021 har kunnet tjene 14,4 milliarder kroner på driften. Det er en vækst på 20 procent i forhold til året før.

Mens USA har bidraget til at løfte salget for Pepsico i første kvartal, så har det omvendte været tilfældet i Europa. Den europæiske del af forretningen har haft et fald i salget på to procent til 11,1 milliard kroner.

Den europæiske forretning omfatter både føde- og drikkevarer.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.