Erhverv

Topchef: Alkoholfri øl kan komme til at fylde op mod 15 pct. af Carlsbergs salg

Der er smæk på salget af alkoholfri øl, som står til at blive en væsentlig del af Carlsbergs indtjeningsgrundlag fremadrettet.

Alkoholfri øl er både i vækst og en god indtjeningskilde for Carlsberg. Foto: Jacob Ehrbahn

Alkoholfri øl er kommet for at blive.

Det afspejler de sidste mange kvartalers høje vækst for Carlsberg.

Den samme kendsgerning kan spores i Carlsbergs nyaflagte regnskab for første kvartal, hvor salget af alkoholfri øl voksede med 24 pct., og hvor alkoholfri øl nu udgør 5 pct. af Carlsbergs samlede salg.

»Det er en trend, som er blivende. Vi tror, at det kan komme til – jeg vil næsten sige nemt – at fylde 10-15 pct. af vores portefølje i fremtiden,« siger Cees ’t Hart, adm. direktør i Carlsberg.

Det er lidt af en bedrift i forhold til, at koncernen omsatte for 58,5 mia. kr. i 2020 og først for alvor begyndt at sælge alkoholfri øl i 2015.

Derudover er der tydelige geografiske forskelle på, hvilke kontinenters indbyggere som gerne vil nyde en øl uden promiller. For eksempel er borgerne på Carlsbergs vigtige asiatiske marked ikke helt så modtagelige for konceptet.

»Om det bliver 10-15 pct. afhænger lidt af, om det vil være succesfuldt i Asien. Men alkoholfri øl vi helt sikkert i Vesteuropa kunne blive 10-15 pct. af vores totale portefølje,« siger Cees ’t Hart.

Udover forbrugernes stigende interesse for det ædruelige alternativ er der også en meget håndgribelig fordel for Carlsberg i, at der ikke er noget alkohol i drikken. Dermed behøver Carlsberg nemlig ikke at betale alkoholafgifter, og det bidrager med langt større indtjening per solgte øl.

»Væksten i markedet er interessent for os, og marginerne er også bedre,« siger topchefen.

I 2019 fortalte Carlsbergs chef for alkoholfri øl, at Carlsberg på grund af alkoholafgifterne nogle steder skal sælge seks almindelige pilsnere for at tjene lige så meget, som når koncernen sælger én alkoholfri øl. Det kommer dog an på de enkelte landes afgifter.

BRANCHENYT
Læs også