Erhverv

Stærk start for Pandora - salget stormer igen frem

Allerede mandag opjusterede Pandora forventningerne til hele året til en vækst på "over 12 pct." mod tidligere "over 8 pct.".

Den danske smykkekoncern Pandora, der har offentliggjort sit regnskab for første kvartal, har også butikker i en række af verdens større lufthavne - som her i Lissabon. Foto: Jesper Olesen.

Smykkekoncernen Pandora har igen fået fuld fart på forretningen. Omsætningen i første kvartal lander på 4,5 mia. kr. godt hjulpet af hurtigere end ventet genåbning af butikker.

Koncernen afslører også overskrifterne i sin nye strategi som fokuserer på ”en bæredygtig og profitabel omsætningsvækst”. Samtidig udbetales en ekstraordinært udbytte på 5 kr. pr. aktie.

Allerede i går, mandag, opjusterede Pandora sine forventninger til hele året til en organisk vækst på ”over 12 pct.” mod tidligere ”over 8 pct.”.

Samtidig bliver driftsresultatet forbedret til en indtjeningsmarginal på ”over 22 pct.” mod tidligere ”over 21 pct.”.

»Vi har haft en god start på 2021, ikke mindst i betragtning af at mange af vores butikker er lukket. Udviklingen af forretningen i USA og online er fortsat stærk, og vi fortsætter med at investere i at opbygge brandets styrke, digitale kapaciteter og operationel ekspertise,« siger koncernchef Alexander Lacik fra Pandora.

Onlinesalget af koncernens smykker steg med 136 pct. i forhold til samme periode sidste år og mere end 200 pct. i forhold til i 2019.

Driftsmarginalen i første kvartal steg til 20,1 pct. mod 15,3 pct. i samme kvartal året før.

»Covid-19 er naturligvis fortsat en udfordring, og vores prioritet er sikkerhed og trivsel for vores medarbejdere og forbrugere. I løbet af de sidste to år har Program NOW forbedret Pandoras fundament betydeligt, og jeg er glad for at kunne sige, at vendingen nu er bag os. I dag kan vi vende siden til næste kapitel for Pandora og annoncere vores nye strategi og flytte os fra turnaround til bæredygtig vækst,« siger Alexander Lacik.

Pandoras bestyrelse har samtidig besluttet, at iværksætte et aktietilbagekøbs program på 500 mio. kr. som begynder den 5. maj.

For aktionærerne krydres tilbagekøbprogrammet yderligere med et ekstraordinært udbytte på 5 kr.

Pandoras nye vækststrategi - under navnet Phoenix - bygger på fire grundpiller, der er: Brand, Design, Pensonliggørelse (af produkterne, red.) og Kernemarkeder.

Koncernen vil indtil videre kun fortælle om grundideerne, der vil blive yderligere underbygget og foldet ud på selskabets kapitalmarkedsdag i september.

Phoenix kunne hentyder til historien om fuglen Føniks, der er et fabeldyr fra mytologien og er et symbol på genfødsel. Hver gang den brænder sig selv op, rejser der sig en ny fugl af asken.

Når Pandora opjusterer sine forventninger til hele året skyldes det ikke mindst, at man regner med en hurtigere genåbning af mange af butikkerne end frygtet.

Tidligere lød meldingen på, at 25 pct. af butikkerne fortsat ville være nedlukkede i første halvår. Det er ændret til 20-25 pct., og at det kun vil dreje sig om 5-10 pct. af butikkerne i andet halvår.

BRANCHENYT
Læs også