Erhverv

Danpo og Naturli' går sammen om at skabe grønne nuggets

Danpo er kendt for kyllingeproduktion, men den stigende efterspørgsel på plantebaseret mad får nu virksomheden til at lancere nuggets uden kylling.

Svenske Scandi Standard, der ejer Danpo-koncernen, har udviklet produktet i samarbejde med Naturli', hvis produkter er 100 pct. plantebaserede, og som Naturli' mener kan erstatte animalske fødevarer. Foto: Joachim Adrian.

Der har de seneste år været fart på udviklingen af grønne madprodukter, der har til formål at minde om kød, og snart bliver endnu et produkt tilgængeligt for danskerne.

Naturli’, der laver 100 pct. plantebaserede fødevarer, og Scandi Standard, Nordens største fjerkræproducent og ejer af Danpo, er gået sammen i et lidt utraditionelt udviklingssamarbejde, der nu munder ud i, at forbrugerne fra den 3. maj kan købe 100 pct. grønne nuggets i én af Danmarks 107 Q8-tankstationer.

Formålet har været at lave en grøn nugget med smag og konsistens lignende en traditionel kyllingenugget. Opskriften på de grønne nuggets baserer sig på Naturli’s eget ærteprotein, som i dag indgår i en række produkter nationalt som internationalt.

Scandi Standard har valgt at indgå samarbejdet, fordi koncernen har kunnet mærke en øget efterspørgsel efter grønne fødevarer.

»Vi ønsker at tilbyde plantebaserede alternativer til vores traditionelle kyllingenuggets. Naturli’ er eksperter inden for plantebaserede fødevarer, og vi er eksperter i at producere gode kyllingeprodukter. Så selv om vi kan virke som en umage parter, er resultatet et unikt produkt og win-win hele vejen rundt,« siger Mark Hemmingsen, adm. direktør The Happy Chicken Project for Scandi Standard, i pressemeddelelsen.

I en undersøgelse foretaget af Coop Analyse og Dansk Vegetarisk Forening svarer 57 pct. af forbrugerne, at de ønsker at spise mindre kød, mens 30 pct. springer kødet over mindst en gang om ugen.

Henrik Lund, adm. direktør i Naturli’, glæder sig også over samarbejdet.

»Strategiske samarbejder som dette på tværs af traditionelle skel og sektorer er vejen frem mod mange flere grønne fødevarer til forbrugerne. Vi taler ikke bare inden for landets grænser, men vi ser også muligheder på eksport,« siger Henrik Lund.

Det bliver altså Q8, der kan lange de første nye grønne nuggets over disken, og lanceringen passer ifølge Helle Skov, adm. direktør for Q8 Servicestationer, godt til Q8’s ambitioner om at være frontløber på grønne måltider på farten.

»Der skal være flere velsmagende plantebaserede produkter på vores servicestationer, og derfor sætter vi nu ind med grønne versioner af pølsehorn og nuggets, fordi det er nogle af de produkter, som vores kunder holder allermest af. Seneste år var pølsehornet et af vores mest sælgende produkter, så her kan en grøn variant virkelig gøre en forskel,« siger hun i pressemeddelelsen.

BRANCHENYT
Læs også