Erhverv

Efter krise: Nye flyselskaber gør klar til at indtage markedet i hobetal

Over 90 nye flyselskaber står klar til at indtage det globale rejsemarkede i 2021, lyder meldingen fra en af verdens største flyleasingselskaber til erhvervsmediet Wall Street Journal.

Norse Atlantic Airways, der er stiftet af tidligere Norwegian-topfolk, er blot et af de selskaber, som har udnyttet krisen i luftfartsindustrien. Arkivfoto: Jens Dresling

Efter mere end et år præget af langtidsparkerede flyvemaskiner, fyringer og konkurser gør flere nye flyselskaber nu klar til at indtage markedet. Det er i hvert fald, hvis man skal tro et af verdens største flyleasingselskaber.

Det skriver erhvervsmediet The Wall Street Journal.

Selvom krisen fortsat kradser i luftfartsindustrien, blomstrer nye selskaber nemlig op i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Afrika og Asien. Faktisk er over 90 nye flyselskaber klar til at åbne op for flyvninger, lyder meldingen fra Avolon, der leaser passagerfly ud til flyselskaberne.

Mange af de nytilkomne selskaber har allerede finansieringen på plads og planlægger at gå på vingerne i år. En del af dem er genopstået fra asken af konkursramte flyselskaber, men der er også flere, som blot har ventet på lysere tider i industrien og et hul i markedet, skriver Wall Street Journal.

På samme tid har det været et gunstigt tidspunkt at springe ind i branchen, hvis man er på udkig efter at købe billige passagerfly, ansætte personale til at betjene dem og reservere faste afgangs- og ankomsttider i lufthavnene.

Globalt set har over 40 flyselskaber indstillet aktiviteterne eller lukket fuldstændig ned, siden efterspørgslen på rejser styrtdykkede i starten af 2020, viser tal fra Cirium, et data- og analysefirma med speciale i luftfart.

Til trods for, at udrulningen af vacciner mod covid-19 er i fuld gang, og håbet om bedre tider for branchen vokser, er aktiviteterne stadig en brøkdel af normalen, og pengene fosser fortsat ud af flyselskaberne.

En af de aktører, som har formået af udnytte nedgangen i de etablerede selskaber, er nystiftede Norse Atlantic Airways, som bl.a. Norwegian-medstifter Bjorn Kjos og erhvervsmanden Bjørn Tore Larsen står bag.

For at undgå at styrte ned i afgrunden besluttede netop Norwegian, der har kæmpet for at overleve, tidligere i år helt at droppe oversøiske flyvninger, som i flere år har resulteret i milliardtab for det norske lavprisflyselskab.

Beslutningen efterlod et hul i markedet, som Norse Atlantic Airways kunne udfylde. På blot to måneder lykkedes det selskabet at rejse nok penge til at kunne lease en række af Norwegians aflagte fly til ”historisk lave priser”, og første uge efter offentliggørelsen modtog man sågar 8.000 jobansøgninger.

Norse Atlantic Airways forventer lige nu at foretage de første flyvninger til december, men de kan ske endnu tidligere, alt efter hvor hurtigt markedet kommer sig ovenpå den igangværende krise, ifølge Bjørn Tore Larsen.

Norse Atlantic Airways vil i første omgang forsøge at flyve fra Oslo, London og Paris til New York, Miami og Los Angeles. Netop disse destinationer var nogle af dem, som Norwegian havde flest afgange til, før coronaen ramte.

BRANCHENYT
Læs også