Serier

PFA Pension og Danica Pension hjælper flere sygemeldte tilbage på job

Flere sygemeldte danskere får hjælp fra pensionsselskaber til at behandle deres sygdom, så de igen kan komme tilbage på arbejde, viser nye tal.

Corona rammer verden
Under coronakrisen har Danica Pension oplevet, at 76 pct. flere af deres kunder har kontaktet dem pga. stress. Foto: PFA

Flere får hjælp fra deres pensionsselskab, når sygdommen rammer.

Det skyldes bl.a., at to af landets førende pensionsselskaber har skruet godt op for de forebyggende indsatser.

Alene i 2020 er antallet af forløb hos PFA EarlyCare steget med 58 pct. Til stor begejstring for kunderne iværksætte PFA EarlyCare sidste år et nyt tiltag, hvor selskabet selv begyndte at kontakte sygemeldte kunder med et tilbud om hjælp til at håndtere deres sygdomsforløb.

»Jo længere tid man er sygemeldt, jo sværere er det at komme tilbage på jobbet. I værste fald kan det ende med, at man helt mister tilknytningen til arbejdsmarkedet eller har meget svært ved at vende tilbage igen. Det koster alle parter dyrt og er hårdt for de mennesker, der skal igennem processen,« siger Mads Kaagaard, koncerndirektør i PFA.

Den største sygdomssynder i Danmark, der gør danskerne ude af stand til at gå på arbejde, er stress. Oftest medfører det, at de mindste opgaver, bliver uoverskuelige.

Initiativet om selv at kontakte kunderne, er derfor tænkt som en proaktiv indsats, der skal sikre, at kunderne hurtigt får den hjælp, de har brug for. Derved kan kunderne bedst muligt kan komme tilbage i job, fortæller Mads Kaagaard.

PFA er ikke alene om at kontakte sygemeldte kunder. Også Danica Pension oplyser til Finans, at selskabet selv kontakter kunder, når det bliver opmærksomme på en sygemelding. Ligesom hos PFA sker det for at rådgive om muligheder og hjælp til eventuelle behandlingsforløb.

»Gennem vores arbejde med de sygemeldte kunder har vi erfaret, hvor vigtigt det er med en tidlige indsats. Derfor har vi de seneste år arbejdet målrettet med tiltag, der sikrer tidlig hjælp,« siger Thomas Sandby Skrostryp, skadedirektør i Danica Pension.

Under coronakrisen har Danica Pension oplevet, at 76 pct. flere af deres kunder har kontaktet dem pga. stress. For at mindske risikoen for at kunderne ender i et længerevarende sygdomsforløb, lancerede selskabet derfor i starten af året et tilbud om onlinehjælp fra en læge eller psykolog.

»Hvis vi for alvor skal knække kurven, skal vi fjerne de barrierer, som folk kan opleve, når de gerne vil række ud efter hjælp. Det kan være besværligt at skulle oprette en skadessag, og det kan få kunderne til at udskyde henvendelsen. Sker det, kan en stresstilstand udvikle sig til alvorlig stress,« siger skadedirektør i Danica Pension, Thomas Sandby Skrostrup

Selvom Danica har oplevet en markant stigning fra folk, der har brug for hjælp via sundhedssikringen, er det lykkedes selskabet at nedbringe antallet af kunder, der bliver langtidssygemeldte, oplyser Thomas Sandny Skrostrup.

BRANCHENYT
Læs også