Erhverv

Tesla mister milliardindtægt fra europæisk bilgigant

Salget af CO2-kvoter har været en god forretning for Tesla og helt afgørende for Teslas bundlinje. Nu trækker Peugeot, Citroën og Fiat sig fra aftalen, som gav Tesla omtrent 1,5 mia. kr. i årlige indtægter.

Elon Musk har solgt CO2-kvoter til andre, mindre grønne bilproducenter for milliarder - alene i 2020 gav det Tesla indtægter for næsten ti milliarder kroner. Nu mister Tesla en af de store aftaler. Foto: AP/Marcio Jose Sanchez.

Tesla kunne præsentere et overskud i 2020 for første gang. Men det var ikke gevinsten ved at sælge biler eller solceller, der trak bundlinjen det sidste stykke over i sort. Det var salget af CO2-kvoter i bilbranchen.

Nu står Tesla til at miste en af de store aftaler, nemlig med Stellantis, som er navnet på koncernen, der rummer bilmærker som Peugeot, Citroën og Fiat. Det skriver Financial Times.

Stellantis’ finansdirektør Richard Palmer forklarede på et investorkald, at koncernen havde købt CO2-kvoter for omkring 1,5 mia. kr. om året hos Tesla, og at det indkøb nu kunne spares væk. Aftalen blev indgået mellem Fiat/Chrysler i 2019, men nu er Fiat/Chrysler fusioneret med PSA – Peugeot og Citroën – og blevet til Stellantis.

Med produktionen af elbiler og generelt mere klimavenlige køretøjer, kan den nye, store koncern tilsammen leve op til de stramme EU-regler om CO2-udslip fra deres biler. Og dermed kan aftalen nu droppes. Det var en af de store fordele ved at fusionere med de franske bilmærker, forklarede Richard Palmer

I seneste regnskab fra Tesla blev der solgt CO2-kreditter for 3,2 mia. kr. i årets første kvartal. Det er ’gratis penge’ for Tesla, som ved kun at producere elbiler har en masse CO2-udslip ’til gode’ i EU’s kvotesystem for bilbranchen. Omvendt solgte Fiat/Chrysler-koncernen mange biler, der ikke levede op til EU’s grænseværdier, og derfor måtte selskabet ud og købe sig til CO2-kvoter for at undgå store bøder.

Tesla fik et plus på bundlinjen i alle kvartaler i 2020, og hævede overskuddet til 2,7 mia. kr. i første kvartal i 2021. Men trækker man salget af CO2-kvoter ud af Teslas regnskaber, ville selskabet have haft underskud i alle kvartaler.

Spørgsmålet er så, om bilbranchen og bilsalget generelt rykker mod elbiler og plugin-hybrid-biler med så stor kraft, at det ikke længere er svært for de store bilproducenter at leve op til EU-reglerne. Eller om Tesla vil kunne sælge sine CO2-kvoter til producenter af store benzinslugere mange år endnu.

BRANCHENYT
Læs også