Erhverv
BREAKING

Trods chipmangel og pandemi er speederen i bund: BMW fik et af de bedste kvartaler i mange år

Coronakrisen er fortid hos BMW, som landede et overskud på 21 mia. kr. i årets første kvartal.

En af de nye elbiler fra BMW, en model i4 med op til 530 hestekræfter. Om ni år skal halvdelen af alle solgte biler i BMW-koncernen køre på batteristrøm. Foto: PR

Der er medvind på motorvejen for Bayerische Motoren Werke, bedre kendt som BMW, som i et nyt regnskab kan prale af et næsten rekordstort overskud. Årets første kvartal endte nemlig med 21,1 mia. kr. på bundlinjen efter skat, og dermed er krisestemningen fra 2020 for længst kørt agterud i BMW-hovedkvarteret i München.

På et år steg salget af biler med 33 pct., om end det er i forhold til et coronaramt 1. kvartal 2020. Hos Roll-Royce, der også er ejet af BMW-koncernen, steg antallet af solgte biler faktisk med hele 62 pct. til 1.380 stk.

Samlet blev der solgt biler og motorcykler for 199 mia. kr., en stigning i omsætningen på 15 pct.

En stor del af bilbranchen vånder sig lige nu over manglen på computerchips, der i dag er lige så uundværlige i en bil som fire hjul og et rat. Især Volkswagen er hårdt ramt af den globale chip-tørke, men hos BMW lidt længere mod syd er der tilsyneladende væsentligt færre problemer.

Produktionen i andet kvartal risikerer at falde lidt på grund af manglende chips, men ikke mere end at BMW fastholder alle økonomiske forventninger for 2021. Skulle der opstå mangelsituationer kan BMW holde regnskaberne uskadte ved at prioritere de bilmodeller, der giver den største indtjening, fortalte BMW-topchef Oliver Zipse, ifølge Reuters.

Som det sig hør og bør i dag var der godt fyldt op med elbiler i BMW’s præsentation af regnskabet. Selvom selskabet mest er kendt for potente benzin- og dieseldrøn, designet til en tur på den tyske autobahn, har BMW faktisk solgt en ren elbil siden 2013. Det er den knap så kendte model i3, og den har nu fået selskab af flere.

Der røg 70.207 elbiler og opladningshybrider over disken, hvilket svarer til 11 pct. af salget i årets første kvartal og en fordobling på et år. I Europa var det faktisk hele 21 pct. af de solgte biler, der kunne lades op.

I løbet af de næste to år vil BMW lancere elbiler, der dækker 90 pct. af de modeller og klasser, som selskabet i dag har på hylderne, lød en af målsætningerne. I 2030 skal halvdelen af BMW’s salg være rene elbiler.

BRANCHENYT
Læs også