Erhverv

Nye tal: Disse bilmærker er dyrest at køre galt i

En opgørelse fra brancheorganisationen Forsikring & Pension viser, hvilke biler der oftest kørte galt i 2020 - og hvilke, der har været dyrest at få repareret bagefter.

Det er ofte BMW'erne, der kører galt, viser en ny statistik fra Forsikring & Pension. Foto: Arkiv.

Gennem 2020 blev der anmeldt mere end 350.000 skader på biler i Danmark. Skaderne er i alt løbet op i 4,2 mia. kr., og det er altså ikke helt tilfældigt, hvilke bilmærker, der oftest er ude for uheld.

En ny rapport fra brancheorganisationen Forsikring & Pension viser nemlig, at det ofte er førere af BMW, der må punge ud, skriver FDM.

Hvis man kigger på det totale antal skader, ligger VW i top med i alt 46.680 forsikringsmeldte skader i 2020, men det hænger, ifølge FDM, sammen med, at det er et af de bilmærker, der er flest af i Danmark. Kigger man nemlig på antal skader i forhold til antal indregistrerede biler, ligger BMW i top med 185 skader pr. 1000 biler.

Det er altså en skadeprocent på 18,5 pct. og hermed absolut den højeste. Herefter følger Tesla og Audi med hhv. 17,5 pct. og 17,1 pct. Allerlavest ligger Subaru med en skadeprocent på kun 3,3 pct.

Men selvom BMW’erne oftest kommer ud for uheld, så er det altså Porsche-ejerne, der smider de største beløb, når det kommer til udbedring af bilskaderne.

Gennemsnitligt lå prisen for skaderne i 2020 på 11.900 kr., men Porsche-skaderne topper med et gennemsnit på 22.271 kr. pr. skade - skarpt efterfulgt af Land Rover og Tesla, der også begge ligger et stykke over gennemsnittet. Det er imidlertid billigst at køre galt, hvis man har en Smart, da den gennemsnitlige skadepris her lå på 8.143 kr. pr. skade i 2020.

Forsikring & Pension har indhentet tallene fra systemet Autotaks, hvor der registreres alle skader, der anmeldes til forsikringen og også prisen på at få repareret disse skader.

Læs også