Erhverv

Per Bank tager afstand til magasinforside med Mette Frederiksen

En forside med titlen ”Hele Danmarks Mette” har fået bægeret til at flyde over hos mange danskere. Nu beklager magasinet selv og kalder overskriften unuanceret.

Per Bank er adm. direktør i Salling Group, som står bag dagligvarebutikkerne Netto, Føtex og Bilka. Foto: Miklos Szabo

Maj måneds forside af magasinet Lime, som er Nettos gratis magasin, er prydet af et billede af Danmarks statsminister efterfulgt af teksten ”Hele Danmarks Mette”. Det har vakt opsigt på de sociale medier.

Forsiden har fået flere hundredvis af danskere op af stolen og til tasterne. Særligt kommer det til udtryk i det rødglødende kommentarfelt på Twitter, hvor begejstringen bestemt ikke er stor.

Ordet propaganda bruges flittigt om forsiden og den tilhørende artikel. Samtidigt truer flere med at boykotte Salling Groups butikker, som blandt andet tælller Netto, Føtex og Bilka.

»Redaktionel produktion af magasinet varetages af et eksternt contentbureau, der i dette tilfælde burde have overvejet objektiviteten nærmere,« skriver Per Bank, adm. direktør i Salling Group, på Twitter.

Meget tyder dog på, at det kun har fået endnu flere til at se rødt. Flertallet mener nemlig, at Per Bank fraskriver sig ansvaret, og derfor stiller de tasteglade Twitter-brugere sig uforstående overfor, hvordan Salling Group kan skyde ansvaret over på et ekstern bureau, når Netto og Salling Group i sidste ende er afsenderen af indholdet.

Mandag formiddag meldte ansvarshavende chefredaktør for magasinet Lime, Pernille Kleding, sig også på banen.

»Gennem 17 år har magasinet LIME portrætteret aktuelle og stærke kvinder på forsiden, om de så er politikere, forfattere, kunstnere eller noget helt fjerde. Det gør vi ud fra en klassisk magasintradition, hvor fokus er på mennesket bag det kendte ansigt. Vi har journalistisk behandlet Mette Frederiksen som alle andre forsidekvinder. Men i den her situation, så er overskriften på forsiden blevet for unuanceret, og det beklager vi,« siger Pernille Kleding, ansvarshavende chefredaktør, LIME

Michael Løve, adm. direktør for Netto, skriver på Twitter, at »Lime er et kundemagasin til kvinder med en uafhængig redaktion. Der er lavet mange portrætter af kvinder gennem årene. Det ændrer ikke på at Netto er politisk uafhængig, selvom overskriften nok kunne have været mere neutral.«

En lignende melding lyder fra Salling Groups presseafdeling. Den oplyser, at Magasinet Lime har sin egen uafhængige redaktion under Aller-koncernen. Bladet udgives i samarbejde med Netto, hvilket det fremgår af kolofonen, men ellers praktiserer Netto en udbredt grad af armslængde i forhold til bladets redaktionelle indhold.

BRANCHENYT
Læs også