Serier

Norwegian er reddet og klar til kamp

Det norske lavprisselslab er sluppet fri af gæld for 65 mia. norske kr. Norwegian er slanket og trimmet efter lang overlevelseskamp, men forude venter hård konkurrence.

Corona rammer verden
Norwegian er slanket og vil fokusere på Norge og Norden. Foto: Tomm W. Christiansen/Bloomberg

Norwegian er reddet, og det norske lavprisselskab er klar til kamp om kunderne i Norge og Norden. Efter et par år på randen af konkurs, er Norwegian sluppet fri af konkursbeskyttelsen. Gælden er høvlet ned, og op mod 6 mia. norske kr. er på vej i frisk kapital.

Nu er Norwegian i en slanket og trimmet udgave klar til hård konkurrence, efter at nye aktører forsøger at komme ind på det marked, som Norwegian ser som sin kerne.

Norwegian er født til konkurrence. Det er en del af vores DNA.

Jacob Schram, koncernchef i Norwegian.

Det ungarske lavprisselskab Wizz Air har etableret sig i Norge og satser hårdt på de norske indenrigsruter. Samtidig går et nyt norsk flyselskab, Flyr, efter planen på vingerne i slutningen af juni med flere hundrede mio. norske kr. i frisk kapital. Desuden har SAS ambitioner om at vokse i Norge.

»Norwegian er født til konkurrence. Det er en del af vores DNA, og vi er nu i en styrket position med en tydelig strategi, attraktive aftaler, en forbedret økonomi og et stærkt brand. Vi har været i krig sammen og mærket smerten ved tab. Men vi har også følt glæden ved at sejre til sidst,« konstaterede koncernchefen i Norwegian Jacob Schram på et pressemøde i Oslo.

Allerede før coronakrisen var Norwegian så tynget af gæld, at der var tvivl om selskabets overlevelse. Da coronakrisen ramte for mere end et år siden, så det endnu mere mørkt ud, da forretningsgrundlaget forsvandt fra den ene dag til den anden.

Det nye Norwegian
  • Antallet af fly reduceres til 51 kortdistancefly af typen Boeing 737
  • Der bliver fokus på det norske og det nordiske marked samt udvalgte europæiske ruter
  • Langdistancesatsningen med Boeing 787 fly lukkes ned
  • Gælden til fly reduceres til mellem 5,8 og 6,3 mia. norske kr.
  • Den samlede gæld reduceres til 16-18 mia. norske kr.
  • Norwegian vil hente mellem 4,5 og 6 mia. norske kr. i frisk kapital

»Vi var midt en rekonstruktion, da coronakrisen sendte Norwegian ind i en lang og mørk tunnel, som det var en kamp at komme igennem,« siger Jacob Schram.

Norwegian parkerede næsten alle fly og afskedigede tusindvis af medarbejdere for at stoppe et stort hul i pengekassen. I efteråret søgte selskaber konkursbeskyttelse i USA, Irland og Norge, og forhandlingerne om at nedbringe gæld og komme ud af store ordrer på nye fly blev indledt.

coronakrisen sendte Norwegian ind i en lang og mørk tunnel.

Jacob Schram, koncernchef i Norwegian.

Resultatet blev, at Norwegian har nedbragt sin gæld med op mod 65 mia. norske kr. og har sluppet for forpligtelser til flykøb for 85 mia. kr.

Det banede vej for, at Norwegian endnu en gang kunne få tilført ny kapital, og selskabet har allerede sikret frisk kapital for mellem 4,5 og 6 mia. norske kr.

Blandt de nye store investorer er kendte norske milliardærer. John Frederiksen, der har skabt en milliardformue indenfor shipping, har således en større ejerandel.

Det nye ejerskab har ført til spekulationer i norske medier om udskiftninger i bestyrelsen. Der er således forlydender om, at den danske erhvervsmand Niels Smedegaard, efter to år forlader posten som bestyrelsesformand.

Efter rekonstruktionen er Norwegian et langt mindre flyselskab med 51 kortdistancefly. Det er blot en tredjedel af flyflåden i forhold til for et par år siden. Satsningen på langdistancefly med Boeing 787 dreamliner fly er lukket ned.

I stedet vil Norwegian fokusere på det norske og nordiske marked kombineret med ruter til de mest populære destinationer i Europa.

BRANCHENYT
Læs også