Take Offer accepterer femcifret bøde for at vildlede forbrugerne
Rejseportalen Take Offer betaler en bøde på 65.000 kr. for at vildlede forbrugerne med sin markedsføring af priser på flere hotel- og kroophold.
Dealsitet Take Offer har accepteret en bøde på 65.000 kr. for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning.
Det oplyser Forbrugerombudsmanden, der politianmeldte salgsportalen i juli 2020.
Take Offer markedsførte på sin hjemmeside en række hotel- og kroophold, men oplyste ikke tydeligt om, at der kom diverse tillæg oven i prisen. Det være sig bl.a. miljøtillæg, sæsontillæg og weekendtillæg.
Disse tillæg fremgik ikke på oversigten over hotel- og kroophold, men stod derimod med mindre skrift på undersiden for de enkelte ophold og uden tilknytning til prisen for opholdet.
»Det er vildledende, hvis en virksomhed markedsfører en pris uden tydeligt at oplyse om, at der kommer diverse tillæg oven i prisen. Det kan få forbrugerne til at tro, at prisen er billigere, end den reelt er. Samtidig er det til skade for de konkurrenter, som oplyser priserne korrekt,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.
Flere af opholdene kunne slet ikke købes til den annoncerede pris, fordi der kom et »miljøtillæg« oven i prisen alle ugens syv dage, og derfor bør det ifølge markedsføringsloven indregnes i prisen for opholdet. Samtidig betaler Take Offer for, at virksomheden ikke tydeligt har oplyst, at juni, juli og august er måneder med sæsontillæg.
Forbrugerombudsmanden mener samtidig, at det var vildledende at bruge ordet »miljøtillæg«, da tillægget ikke var begrundet med særlige miljømæssige hensyn, og derfor kan det give forbrugerne et indtryk af, at der var tale om et lovbestemt gebyr, som forbrugerne var forpligtede til at betale.
»Hvis en virksomhed bruger udtryk som ”miljøtillæg” i sin markedsføring, skal det være begrundet i særlige miljømæssige hensyn. Ellers er det vildledende,« siger Christina Toftegaard Nielsen.