Stenrig bilfamilie har forholdt sig tavs i to uger: Nu sætter topchefen ord på bilgigants masseopsigelse
Bilkæmpen Stellantis har opsagt alle europæiske bilforhandlere for bl.a. at satse på online-salg af biler. K.W. Bruun, importør af flere Stellantis-mærker, kalder det et naturligt skridt.
Det kommer ingen ridser i indtjeningen i det stenrige bildynasti K.W. Bruun & Co, selv om bilgiganten Stellantis med mærker som Peugeot, DS, Opel og Citroën har opsagt samtlige kontrakter med europæiske bilforhandlere fra juni 2023.
»Jeg har en forventning om, at vi fortsat kommer til at have en stærk finansiel performance,« siger Kenneth Hansen, topchef i familien Bruuns bilimperium.
K.W. Bruun, der indtil for nylig hed Interdan, har importen af netop Peugeot, DS, Opel og Citroën, som videresælges til danskerne gennem ca. 160 forhandlere rundt om i landet.
Selv om Stellantis har ladet skinne igennem, at opsigelserne bl.a. er tænkt til at åbne for, at forbrugerne fremover handler direkte med Stellantis, er Kenneth Hansen »fortrøstningsfuld« omkring fremtidens bilforretning.
»Der er allerede i dag andre kanaler (for forbrugerne, red.), ligesom nye aktører givetvis vil forsøge sig med nye kanaler. Det afgørende er, at vi hele tiden kender vores besøgstid og forstår at tilpasse os kundens behov bedst mulig,« siger Kenneth Hansen.
Topchefen i det tidligere Interdan Biler forklarer, at selv om meldingen fra Stellantis har vakt opsigt i bilkredse, kommer den ikke bag på hverken ham eller resten af ledelsen i bilforretningen.
»For os er det egentlig bare et naturligt led i en proces, som vi har arbejdet på de senere år. Bilbranchen er i en forandringsproces og står formentlig overfor yderligere forandringer de kommende år, som vi bliver nødt til at tilpasse os. Det kan betyde, at indtægtsstrømmen i forhandlervirksomhederne forskyder sig,« siger Kenneth Hansen.
Det afgørende er, at vi hele tiden kender vores besøgstid og forstår at tilpasse os kundens behov bedst mulig.
Derfor har K.W. Bruun Import siden 2019 arbejdet målrettet på at fremtidssikre selskabets forhandlernet, lyder det.
»Den vej, vi har valgt, er at styrke forhandlernes forretning ved stille og roligt at konsolidere flere mærker hos vores forhandlere. Allerede i dag har en tredjedel af vores udsalgssteder fået flere af vores mærker, og dermed øger vi ikke bare deres salg, men styrker også hele deres eftermarked (reparation og service på biler, red.),« siger Kenneth Hansen og tilføjer, at målet fortsat er at være til stede bredt geografisk i hele landet.
Bildirektøren lægger ikke skjul på, at når det er sagt, så ærgrer det ham, at meldingen om Stellantis-opsigelserne, der ud af det blå blev annonceret den 19. maj, har skabt uro blandt forhandlere.
Derfor afvikler selskabet et snarligt forhandlermøde for at orientere om, hvordan man ser på fremtiden i lyset af Stellantis-meldingen.
I den forbindelse slår Kenneth Hansen fast, at det er vigtigt at se opsigelsen i konteksten af, at det er Stellantis, som sætter rammevilkårene for bilimportører som K.W. Bruun Import. Til gengæld er det suverænt K.W. Bruun, der afgør, hvem og hvor mange forhandlere, der er i Danmark, og hvordan de er organiseret, lyder det.
»Derfor har jeg ikke følt anledning til at gå ud og kommentere sagen. I stedet har vi prioriteret at få stablet mødet med vores forhandlere på benene,« siger Kenneth Hansen.
K.W. Bruun-koncernen kom ud af 2020 med et historisk stort overskud før skat på 874 mio. kr.