Erhverv

Stenrig bilfamilie har forholdt sig tavs i to uger: Nu sætter topchefen ord på bilgigants masseopsigelse

Bilkæmpen Stellantis har opsagt alle europæiske bilforhandlere for bl.a. at satse på online-salg af biler. K.W. Bruun, importør af flere Stellantis-mærker, kalder det et naturligt skridt.

Kenneth Hansen er adm. direktør i K.W. Bruun Import, der bl.a. har importen af Citroën, DS, Opel og Peugeot. Alle mærkerne produceres af den europæiske bilgigant Stellantis. Foto: PR.

Det kommer ingen ridser i indtjeningen i det stenrige bildynasti K.W. Bruun & Co, selv om bilgiganten Stellantis med mærker som Peugeot, DS, Opel og Citroën har opsagt samtlige kontrakter med europæiske bilforhandlere fra juni 2023.

»Jeg har en forventning om, at vi fortsat kommer til at have en stærk finansiel performance,« siger Kenneth Hansen, topchef i familien Bruuns bilimperium.

K.W. Bruun
  • K.W. Bruun står i dag bag importen af bilmærkerne Peugeot, DS, Citroën, Opel og Mitsubishi.
  • Firmaet blev grundlagt i 1914 af Karl Wilhelm Bruun.
  • Fra 1952 til 2021 har selskabet heddet Interdan, men koncernen er netop skiftet tilbage til sit tidligere navn K.W. Bruun & Co.
  • Som privatejet bilimportører råder koncernen over ca. 160 bilforhandlere spredt ud over hele Danmark.

K.W. Bruun, der indtil for nylig hed Interdan, har importen af netop Peugeot, DS, Opel og Citroën, som videresælges til danskerne gennem ca. 160 forhandlere rundt om i landet.

Selv om Stellantis har ladet skinne igennem, at opsigelserne bl.a. er tænkt til at åbne for, at forbrugerne fremover handler direkte med Stellantis, er Kenneth Hansen »fortrøstningsfuld« omkring fremtidens bilforretning.

»Der er allerede i dag andre kanaler (for forbrugerne, red.), ligesom nye aktører givetvis vil forsøge sig med nye kanaler. Det afgørende er, at vi hele tiden kender vores besøgstid og forstår at tilpasse os kundens behov bedst mulig,« siger Kenneth Hansen.

Topchefen i det tidligere Interdan Biler forklarer, at selv om meldingen fra Stellantis har vakt opsigt i bilkredse, kommer den ikke bag på hverken ham eller resten af ledelsen i bilforretningen.

»For os er det egentlig bare et naturligt led i en proces, som vi har arbejdet på de senere år. Bilbranchen er i en forandringsproces og står formentlig overfor yderligere forandringer de kommende år, som vi bliver nødt til at tilpasse os. Det kan betyde, at indtægtsstrømmen i forhandlervirksomhederne forskyder sig,« siger Kenneth Hansen.

Det afgørende er, at vi hele tiden kender vores besøgstid og forstår at tilpasse os kundens behov bedst mulig.

Kenneth Hansen, adm. direktør i K.W. Bruun Import

Derfor har K.W. Bruun Import siden 2019 arbejdet målrettet på at fremtidssikre selskabets forhandlernet, lyder det.

»Den vej, vi har valgt, er at styrke forhandlernes forretning ved stille og roligt at konsolidere flere mærker hos vores forhandlere. Allerede i dag har en tredjedel af vores udsalgssteder fået flere af vores mærker, og dermed øger vi ikke bare deres salg, men styrker også hele deres eftermarked (reparation og service på biler, red.),« siger Kenneth Hansen og tilføjer, at målet fortsat er at være til stede bredt geografisk i hele landet.

Stellantis
  • Stellantis blev dannet i januar 2021 som en fusion af bilproducenterne FCA Automotive med Fiat og Chrysler på salgshylden og franske PSA, der bl.a. står bag Citroen, Peugeot og DS.
  • Stellantis er verdens fjerdestørste bilproducent og råder samlet over 14 bilmærker – herunder bl.a. legendariske Maserati.
  • Med udgangen af maj har Stellantis opsagt samtlige forhandlere af koncernens bilmærker rundt om i Europa på nær Maserati-forhandlere.
  • Opsigelserne rammer også Danmark, hvor bilproducenten i dag sælger bl.a. Citroën, DS, Opel og Peugeot via et samarbejde med det tidligere Interdan, der netop har ændret navn til K.W. Bruun & Co A/S.
  • Ud over K.W. Bruun-samarbejdet sælger Stellantis også Fiat, Alfa Romeo og Jeep i eget navn via Stellantis Danmark.

Bildirektøren lægger ikke skjul på, at når det er sagt, så ærgrer det ham, at meldingen om Stellantis-opsigelserne, der ud af det blå blev annonceret den 19. maj, har skabt uro blandt forhandlere.

Derfor afvikler selskabet et snarligt forhandlermøde for at orientere om, hvordan man ser på fremtiden i lyset af Stellantis-meldingen.

I den forbindelse slår Kenneth Hansen fast, at det er vigtigt at se opsigelsen i konteksten af, at det er Stellantis, som sætter rammevilkårene for bilimportører som K.W. Bruun Import. Til gengæld er det suverænt K.W. Bruun, der afgør, hvem og hvor mange forhandlere, der er i Danmark, og hvordan de er organiseret, lyder det.

»Derfor har jeg ikke følt anledning til at gå ud og kommentere sagen. I stedet har vi prioriteret at få stablet mødet med vores forhandlere på benene,« siger Kenneth Hansen.

K.W. Bruun-koncernen kom ud af 2020 med et historisk stort overskud før skat på 874 mio. kr.

Læs også
Top job