Erhverv

Efter 15 år med uafbrudt vækst: Dansk designsucces' overskud falder

Muuto, der i 2017 blev solgt til den amerikanske koncern Knoll, er stormet frem på eksportmarkederne - men i 2020 så virksomheden overskuddet og omsætningen falde markant.

Allerede sidste år kunne Muutos adm. direktør, Anders Cleeman, berette, at målsætningen for 2020 ikke ville blive opfyldt.

Over de seneste mange år har den store danske designvirksomhed Muuto konstant overgået sig selv og leveret rekordregnskaber gang på gang. Men for første gang siden 00’erne har ledelsen nu måttet se overskuddet falde.

Det viser et nyt regnskab fra virksomheden.

Efter 15 år i streg med uafbrudt vækst faldt overskuddet i Muuto til 70 mio. kr. i 2020 sammenlignet med 116 mio. kr. året forinden. På samme tid faldt selskabets omsætning fra 713 mio. kr. til 612 mio. kr., viser regnskabet.

Ledelsen begrunder i regnskabet de faldende nøgletal i Muuto med, at en større andel af koncernomsætningen faktureres fra datterselskaber, men også coronakrisen, som tog et fast greb om virksomheden i løbet af 2020.

Ledelsen kalder på den baggrund regnskabet for »tilfredsstillende«.

Muuto blev stiftet af Kristian Byrge og Peter Bonnén i 2006. De sagde deres velbetalte stillinger hos et reklamebureau op for at stifte virksomheden, der endte med at manifestere sig som en af de store danske designsuccesser.

Muuto blev i 2017 solgt til den amerikanske koncern Knoll for 1,9 mia. kr., og de to stiftere kunne sammenlagt stikke omkring 1 mia. kr. i lommen.

Fra Knoll lød det, at Muuto skulle være dobbelt så stor inden for 3-5 år.

Muuto sælger møbler, belysning og boligtilbehør gennem to kanaler. På den ene side er der salget til butikker i et halvt hundrede lande – på den anden er der kontraktmarkedet, hvor Muuto sælger til hoteller og store selskaber. Både Google og Mercedes har indgået kontrakter med Muuto.

Sidste år udvidede Muuto med en tredje salgskanal i form af flagskibs-butikker på ca. 300 kvm. i strategiske byer – bl.a. Stockholm og Paris.

»Muuto A/S har de seneste år opnået en stærk markedsposition, der giver mulighed for yderligere ekspansion på vigtige fokusområder som tilbehør, belysning og møbler. Ledelsen forventer således en yderligere ekspansion inden for disse centrale områder,« beretter virksomhedens ledelse.

Trods nedgangen i 2020 forventes det, at resultatet forbedres i 2021.

»Baseret på markedsbetingelserne for 2021 forventes en tocifret vækst i omsætningen og forbedret EBITDA,« står der i ledelsesberetningen.

Læs også