Erhverv

Cocktailvirksomheden Nohrlund har tjent mere end 30 mio. kr.

Selskabet omlagde i dele af 2020 sin produktion fra cocktails til håndsprit. Ifølge direktør Søren Aamand har det sammen med et ekstraordinært salg resulteret i vild vækst.

Direktør Søren Aamand (th) og økonomichef Anders Houmann stiftede Nohrlund i 2014. Foto: PR

Et utal af gange er den danske cocktailvirksomhed Nohrlund blevet afvist af mulige forhandlere.

Gang på gang har de takket nej til at tage selskabets harlekin-mønstrede flasker ind i deres sortiement. Ligesom mange har været i tvivl om, hvad de farverige flasker egentlig indeholder.

»Er det jucie? Saft eller boblende sodavand?«

Buddene har været mange. Derfor glæder det direktør og medstifter Søren Aamand, at forbrugerne nu efter syv år for alvor har fået øjnene op for de færdigblandede cocktails, der gemmer sig i selskabet små flasker.

En udvikling, der kommer til udtryk i virksomhedenhedens seneste regnskab. Her er overskuddet vokset med mere end 1000 pct.

»Til at starte med var vi de underlige drenge i hjørnet, som ingen rigtig ville lege med. Mange forhandlere sagde nej til at forhandle vores produkter i begyndelsen, men nu ringer flere af dem, der afviste os, selv for at få fat i vores produkter, eller fordi de selv vil producere færdigblandede cocktails,« siger Søren Aamand.

Nohrlund tjente i 2020 knap 31 mio. kr. efter skat - og ikke nok med at fremgangen er markant, så er det også virksomhedens første overskud.

»Det har været et ekstraordinært år for os på alle måder. Færdigblandede cocktails begyndte for alvor at vinde frem, i takt med at danskerne desværre ikke har kunnet gå på bar eller til festivaler pga. coronakrisen. Det har betydet, at flere har festet hjemme, hvilket har påvirket os positivt og fået salget til at vækste massivt,« siger direktøren.

Sammen med Anders Houmann stiftede han Nohrlund i 2014. Siden har de to brugt et utal af timer og investeret flere millioner for at forberede Nohrlund på den vækst, som selskabet inden coronakrisen kiggede ind i.

Men da Danmark pludselig lukkede ned i marts 2020 så det sort ud for det danske cocktailselskab.

»Vi frygtede at skulle dreje nøglen om, da pandemien ramte, og alt lukkede ned. Hele vores levebrød forsvandt, så da muligheden for at omlægge vores produktion til håndsprit opstod, tog det ikke mange sekunder at beslutte os for at gøre det. Ved at bidrage til produktionen af håndsprit, lykkedes det os at sikre virksomheden og beholde vores medarbejdere,« siger Søren Aamand, der glæder sig over, at Nohrlund trods et hektisk år kom styrket gennem 2020.

I kroner og ører vil han ikke komme nærmere ind på, hvor stor effekt produktionen af håndsprit har haft på 2020-regnskabet. Nohrlund forventer dog ikke at kunne levere et lige så stort overskud i indeværende regnskabsperiode, bl.a. fordi virksomheden ikke længere biddrager til produktionen af håndsprit.

Nohrlund har i dag over 2.000 danske distributører - heriblandt store supermarkedskæder som Salling Group, Rema 1000 og Meny.

»Vi kigger ind i endnu et positivt regnskab. Vores mål er at give alle en god cocktail-oplevelse, uanset om man sidder midt ude ingenting i Jylland eller på Vesterbro i København, hvor udvalget af cocktails er større. Derfor har vi også nye sæsonbetonede produkter på vej, som vi glæder os til at få ud til danskerne,« siger direktøren.

I 2018 købte byggerigiganten Royal Unibrew aktiemajoriteten af Nohrlund, der holder til i Hvidovre.

BRANCHENYT
Læs også