Erhverv

Carlsberg og Royal Unibrew satser stort på alkoholfri øl: »Der kommer noget meget aggressivt fra os«

Danskerne har fået fidus til alkoholfri øl, og det lukrerer både de to store bryggerier samt flere mikrobryggerier på i en indædt kamp på det nye marked.

De store ølaktører Carlsberg og Royal Unibrew opruster på markedet for alkoholfri øl, men også mikrobryggerier som Herslev Bryghus forsøger at lave kvalitetsøl med et minimum af alkoholindhold. Foto: Herslev Bryghus Alkoholfri øl er både i vækst og en god indtjeningskilde for Carlsberg. Foto: Jacob Ehrbahn

De store danske bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew er for alvor ved at få øjnene op for kategorien alkoholfri øl, hvor salget i 2020 steg med 11 pct., ligesom også antallet af varianter stiger år for år.

I slutningen af april sagde Carlsbergs adm. direktør Cees ’t Hart til Finans, at koncernen forventer, at alkoholfri øl i fremtiden vil »fylde 10-15 pct. af vores portefølje«, og at det vil være en bedrift for Carlsberg, der omsatte for 58,5 mia. kr. i 2020 og først for alvor begyndte at sælge alkoholfri øl i 2015...

Læs også