Erhverv

Elskabet GNP Energy politianmeldes for spam og vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt energiselskabet GNP Energy for vildledende markedsføring og spam. GNP accepterer en bøde på 40.000 kr.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt GNP Energy for bl.a. at have sendt markedsføringsmails uden at have sammentykke fra modtagerne. Arkivfoto: Casper Dalhoff

Elselskabet GNP Energy er blevet politianmeldt for at sende vildledende markedsføringsmails uden sammentykke fra modtagerne. Det er Forbrugerombudsmanden, der står bag politianmeldelsen.

I elselskabets markedsføringsmails lovede GNP Energy modtagerne »gratis strøm hele sommeren,«, selvom kun det faktiske elforbrug var gratis. Modtagerne skulle derfor fortsat betale afgifter og transport, svarende til 80 procent af den samlede elregning.

Når forbrugerne forventer, at de ikke skal betale noget, fordi der står ”gratis” i et tilbud, er markedsføringen vildledende, hvis forbrugerne alligevel får en regning

Forbrugerombudsmanden.

Det fremgik udelukkende på hjemmesiden, at tilbuddet kun omfattede det faktiske elforbrug, men ikke afgifter og transport. Tilmed var oplysningerne på hjemmesiden vist med en lille skrifttype, ligesom forbrugeren skulle scrolle væk fra tilmeldingsfeltet, for at se oplysningerne.

»Når forbrugerne forventer, at de ikke skal betale noget, fordi der står ”gratis” i et tilbud, er markedsføringen vildledende, hvis forbrugerne alligevel får en regning,« skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Baggrunden for politianmeldelsen er 11 klager fra seks personer, der altså har fået Forbrugerombudsmanden til at politianmelde GNP Energy for vildledende markedsføring og overtrædelse af forbuddet mod spam.

Spamforbuddet

Markedsføringslovens § 10, stk. 1.

Virksomheder må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, fx mail eller sms, med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren har givet sit forudgående samtykke til det.

Et samtykke til at modtage elektronisk markedsføring skal være udtryk for en frivillig, informeret, specificeret og utvetydig viljestilkendegivelse.

Det er den virksomhed, der henvender sig, der er ansvarlig for, at henvendelsen sker på baggrund af et gyldigt samtykke.

»Det er ulovligt at markedsføre noget som gratis, hvis det ikke er det i virkeligheden. GNP Energy lovede forbrugerne gratis strøm, hvis de skiftede elselskab, men forbrugerne skulle alligevel betale for afgifter og transport af strømmen. Det er vildledende markedsføring, og derfor har vi politianmeldt virksomheden,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

GNP Energy har accepteret at betale en bøde på 40.000 kr. for overtrædelserne.

BRANCHENYT
Læs også