Erhverv

Forbrugerombudsmanden skrider ind over for flere netbutikker for at trække beløb for tidligt

17 virksomheder har modtaget orienteringsbreve fra Forbrugerombudsmanden, efter de har trukket beløb for kundernes køb, før varen er overleveret til fragtfirmaet eller blevet afhentet.

Arkivfoto: Jesper Stormly Hansen.

En række klager fra forbrugerne får nu Forbrugerombudsmanden til at skride ind over for i alt 17 firmaer, der snart modtager orienteringsbreve fra tilsynsmyndigheden for at have trukket betaling for en vare for tidligt.

Som udgangspunkt skal en vare være overleveret til et fragtfirma eller udleveret til kunden selv, før netbutikken må trække pengene fra kundens konto. Trods det har en række virksomheder trukket pengene fra kundernes konti med det samme eller meget kort tid efter, at kunden har købt en vare.

Det er i strid med god markedsføringsskik, skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Flere forbruger klager derfor jævnligt til Forbrugerombudsmanden efter handel på nettet, fordi der er gået lang tid fra, at betalingen er trukket på deres konto, til varerne er dukket op.

»Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem. Ellers er det forudbetaling, og det er der jo en risiko ved. Varerne kan fx være i restordre eller helt udsolgt, ligesom sælger kan gå konkurs eller af andre årsager blive forhindret i at sende varerne,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Foruden orienteringsbreve til de 17 virksomheder har tilsynsmyndigheden også behandlet en sag mod en større varehuskæde. Det har sidenhen fået kæden til at ændre dens betalingssystemer.

BRANCHENYT
Læs også