Erhverv

Når solen går ned, kommer asfaltarbejderne frem for at bygge danskernes veje

Tidligere var der konstant vejarbejde på de mest generende tidspunkter – nu foregår op mod 80 pct. af arbejdet på statens veje om aftenen og natten.

På store, trafikerede områder bliver den nye asfalt lagt på om natten, så man ikke generer trafikken. Sjakbajs René Kallestrup sætter pris på nattens kølige luft. Foto: Casper Dalhoff De to hold vejarbejdere fra Colas arbejder fra klokken 18 til klokken 6, hvor morgentrafikken igen kan køre på strækningen. Foto: Casper Dalhoff Den store udlægger skal styres med præcision, så asfalten ikke bliver ujævn. Det sørger maskinfører Niels K. Nielsen for. Foto: Casper Dalhoff Asfalten er brandvarm, og vejarbejderne skal passe på – men man kan ikke undgå at få brandmærker, fortæller René Kallestrup. Foto: Casper Dalhoff Michael Laustsen har et snorlige mønster for, hvordan tromlen skal køre for at komprimere asfalten helt plant. Det betyder meget for ham, at hans arbejde er fejlfrit. Foto: Casper Dalhoff

Det brummer som fra bassen i en soundboks i den lokale park, mens den varme luft bider i næseborene og sætter sig i håret. I skumringen i udkanten af Holstebro dukker refleksklædte mænd med en cola i hver bukselomme op mellem dampende varme maskiner.

Mens de fleste almindelige danskere er i fuld gang med at lave aftensmad, se fjernsyn eller sove, så kører vejarbejderne ud i deres store maskiner og går i gang med at lægge et tykt lag sort og dampende asfalt på vejen. 12 timers arbejde ligger foran dem, mens de sørger for, at de gule ”vejen er spærret”-skilte er væk, når myldretrafikken igen begynder at rulle...

BRANCHENYT
Læs også