Erhverv

Har »kinesiske Ganni Girls«: Dansk modehus har stor succes i Asien

Kinesiske fans af det danske tøjmærke Ganni kan nu se frem til at kunne handle alle kollektioner fra brandet gennem Kinas største online markedsplads.

Nicolaj Reffstrup er medejer af det danske modehus Ganni, der har stor international succes. Foto: PR.

Selvom resultaterne er halveret siden forrige år, kan modebrandet Ganni alligevel glæde sig over at have nået en stor international milepæl. Man har nemlig lavet en aftale med Kinas største online markedsplads om at udbyde alle brandets fulde kollektioner til kineserne.

Sådan skriver Branchebladet Tøj.

Indtil nu har kinesiske Ganni-fans kun kunne få fingrene i et begrænset udvalg af modebrandets tøj gennem små lokale butikker, men alt det ændrer sig d. 28. juni 2021. Tmall, der er en del af onlinegiganten Alibaba Group, bliver salgsplatformen, som kineserne skal bruge, og ud over de fulde kollektioner, vil der også være eksklusive produktlanceringer på siden.

»Det er et spændende skridt for både os og vores kinesiske fællesskab. Vi har gennem årene set massiv kærlighed og støtte fra vores kinesiske ’Ganni Girls’, så vi er meget spændte på endelig at bringe vores brandunivers til kinesisk nethandel og skabe større forbindelse med det lokale fællesskab,« siger Ditte Reffstrup, der er medejer af- og kreativ direktør i Ganni, til Branchebladet Tøj.

Ganni går altså lysere tider i møde efter et 2020 med store tab. Modekoncernen går ud af regnskabsåret med et overskud på 43,7 mio. kr. Det er næsten halvdelen af, hvad virksomheden kunne præstere i 2019. Til gengæld er Gannis egenkapital højere end nogensinde før. I løbet af de seneste år har egenkapitalen taget et stejlt nøk opad, og landede i 2020 på 222,5 mio. kr.

Modevirksomhedens omsætning ligner i høj grad omsætningen i forrige regnskabsår. I 2020 har Ganni omsat for 448,2 mio. kr. mens omsætningen i 2019 lød på 448,5 mio. kr.

Det danske modebrand blev grundlagt i 1999 og ejes i dag af Ditte Reffstrup og Nicolaj Reffstrup. Sidstnævnte fungerede som adm. direktør indtil 2019, hvor han gav stafetten videre til Andrea Baldo.

BRANCHENYT
Læs også