Erhverv

"Crazy": Brugte biler i USA handles over nyprisen

Det amerikanske bilmarked er blevet "crazy" - nogle brugte modeller koster nu mere, end da de var nye.

Der er mangel på både nye biler og brugte biler i USA, og det får brugbilspriserne til at stige: Foto: AP/Friso Gentsch

Interessen på særligt efterspurgte bilmodeller i USA har vendt op og ned på det normale marked.

Normalt er det sådan, at en brugt og lidt ældre model taber i værdi.

Men coronakrise og manglen på chips i bilindustrien har fået priserne på særligt efterspurgte modeller til at ligge højere end den oprindelige salgspris.

Det gælder eksempelvis for en Toyota Tacoma SR truck fra 2019. Da den var ny, kunne en kunde købe modellen for lige under 29.000 dollar hos forhandleren.

Men her to år senere, bliver den købt af bilforhandler på deres auktioner for 30.000 dollars, og så solgt videre til kunden for 33.000 dollars., skriver Fox Business.

Det seneste år er priserne på brugte biler i gennemsnit steget med 30 pct. Det har skabt situationer, hvor særligt efterspurgte biler bliver solgt for en højere pris, end da de var helt nye.

»Bilmarkedet opfører sig virkeligt mærkeligt lige nu. Forhandlerne mangler biler, så de betaler mange penge for at sikre sig at have nogle biler at sælge,« siger Alex Yurchenko, der er senior vice president hos Black Book, der følger salget af biler og lastbiler.

Alex Yurchenko har identificeret 73 bilmodeller som er mellem et og tre år gamle, hvor priserne på auktionerne ligger højere end den originale salgspris, da bilerne var nye og stod i forhandlernes vinduer.

Amerikanske bilforhandlere køber typisk deres brugte biler på auktioner.

Mange af modellerne, som Yurchenko fandt, var dyre pickup trucks og SUV’er. Eller meget efterspurgte køretøjer med lad, herunder den højtydende Ford F-150 Raptor pickup, 2019 Jeep Wrangler Unlimited Rubicon SUV og den firkantede Mercedes G-klasse AMG63, som er en højtydende SUV.

Udviklingen på brugtbil markedet, som mange iagttagere kalder ”crazy”, begyndte allerede i april og maj sidste år, da flere bilfabrikker blev tvunget til at lukke produktionen ned i otte uger på grund af corona restriktioner.

Det ramte produktionen, og fik varelagrene til at svinde ind netop som efterspørgslen satte ind.

Selv om fabrikkerne hurtigt kom op i produktionstempo igen, så blev industrien ramt af manglen på computerchips, som bruges i moderne biler. Det fik flere fabrikker til at lukke for deres bilproduktion endnu en gang.

Og netop manglen på nye biler sendte kunderne ud på brugtbilmarkedet. Samtidig forlængede flere bil udlejningsfirmaer levetiden på deres biler, så denne type af brugte biler også manglede på markedet.

Derfor har forbrugerne - og forhandlerne - ikke ret mange muligheder for at få en ny eller brugt bil.

»Desværre er det sådan, at hvis du mangler en bil, så må du betale prisen,« siger Alex Yurchenko til Fox Business.

Læs også