Erhverv

Dankortet synger: Baren er åben!

Der er fodboldkampe legio, baren er åbnet, og det samme er restauranterne. Det sætter sine tydelige præg på danskernes forbrugsvaner.

Alle steder i Danmark blev der drukket utroligt mange øl og drinks torsdag den 17. juni, hvor Danmark spillede EM-kamp mod Belgien. Det gjaldt også i Middelfart, Christian Eriksens hjemby. Foto: Tobias Nicolai

Landsholdet ville ikke gå af banen efter den glimrende kamp mod belgierne. Publikum ville heller ikke forlade Parken efter de forløsende 90 minutter.

Og danskerne ville åbenbart heller ikke gå hjem fra baren. Ingen anden torsdag under corona er der blevet brugt så mange penge på barer og natklubber som torsdag den 17. juni, hvor vi ellers fik en lille smule bank på banen.

Den aften drak danskerne 72 pct. mere end torsdagen før, viser Danske Banks Spending Monitor, som måler, hvad vi betaler med dankortet og over mobilepay.

De fleste af pengene er den aften nok blevet brugt på øl og anden alkohol, men danskerne er faktisk også i høj grad begyndt at bruge penge på restauranterne. Forbruget er faktisk tilbage på niveauet, før verden lukkede ned - men der er selvsagt et par meget store huller ind imellem, hvor pengene fossede ud af branchen.

Modsat barer og restauranter, der har lidt økonomisk, har der været travlt i alle fysiske og online butikker med varer, der har hvad som helst at gøre med indretning og udbedring af hjemmet. Hele gør-det-selv-segmentet har lige siden begyndelsen på pandemien ligget væsentligt over niveau, og kun nogle få dage omkring nytår lå pensler og værktøj stille

Ifølge Danske Banks tal tyder det faktisk på, at danskerne har fået smag for håndværk, eller også har de lange måneder med hjemmearbejde gjort det klart, dels hvad der trængte til at blive repareret, dels hvad der skal indrettes anderledes, hvis familien skal holde ud at være sammen. I hvert fald er forbruget på gør-det-selv på et fortsat højt niveau.

Overordnet er danskernes forbrug, målt på dankort og Mobilepay, nu tilbage i fordums styrke.

»Mens vi nærmer os sommerferien, vil forbruget formentlig blive påvirket af, at danskerne vil tilbringe mere tid end sædvanligt i Danmark, og det vil sandsynligvis løfte forbruget i detailhandlen i løbet af juli,« skriver chefanalytiker Louise Aggerstrøm Hansen fra Danske Bank.

Læs også