Erhverv

Bilglad erhvervsmand har fået vendt flere års underskud til stort overskud

Fremgang i salget af luksusbiler var med til at drive udviklingen i Johnny Laursens private koncern.

Johnny Laursen står bag Formula Automobile, der importerer Ferrari og Maserati. Foto: Torben Stroyer torben stroyer

Efter flere år med underskud har den danske erhvervsmand Johnny Laursen fået vendt udviklingen sin private koncern. Det viser regnskabet for 2020 for Laursen Holding af 28. oktober 2013, hvor aktiviteterne bl.a. spænder over handel med luksusbiler, ejendomsinvesteringer og investeringer i værdipapirer.

Omsætningen i Laursen Holding steg i 2020 med næsten 50 pct. til 1,2 mia. kr., resultatet af den ”ordinære primære drift” steg fra 10,6 mio. kr. i 2019 til 74,6 mio. kr. i 2020.

Årets resultat endte på 73,8 mio. kr. Det er det første plus på bundlinjen siden 2015, hvor årets resultat lød på 27,2 mio. kr. Ved udgangen af 2020 lød egenkapitalen i holdingselskabet på 575 mio. kr.

Størstedelen af omsætningen i Johnny Laursens koncern kommer fra Formula Automobile, som importerer og sælger Ferrari og Maserati herhjemme. Her steg omsætningen med 27 pct. til 983 mio. kr. i 2020., og denne del af koncernen kom igennem det forgangne år med et resultat på næsten 38 mio. kr., hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2019.

»Resultatet i Formula er positivt påvirket af salget af et par investeringsbiler, men selv uden disse ville der dog have været fremgang,« skriver Johnny Laursen i en kommentar til Finans.

Johnny Laursen opbyggede en stor del af sin formue, da han ad to omgange i 00’erne solgte Benjamin Media til svenske Bonnier. Det, der senere udviklede sig til Benjamin Media, stiftede Johnny Laursen tilbage i 1987.

Benjamin Media er ikke det eneste, Johnny Laursen har været med til at skabe. I 1998 stiftede han f.eks. bilbasen.dk sammen med Karsten Ree, som senere købte Johnny Laursen ud.

Johnny Laursen har selv en stor passion for biler, og han deltog i Le Mans i 2016, hvor det blev til en 6. plads i GT AM-klassen.

»Det er kunst på hjul. Den dag, en ny bil ikke længere giver mig stor glæde, vil jeg nødig opleve. Så er der ikke meget liv i mig længere,« udtalte Johnny Laursen i et interview med Berlingske i 2014.

De tidligere års tab i Laursen Holding har primært skyldtes tab på de finansielle markeder, men forventningen er nu, at tiden med underskud er ovre. Der ventes også sorte tal på bundlinjen for 2021.

»Samlet set forventer vi et tilsvarende resultat i Laursen Holding for indeværende år,« lyder det fra Johnny Laursen.

Læs også