Provinslufthavne ramt af massive tab: Nu tror de på hurtigt comeback
De tre største provinslufthavne har udsigt til et tab på en halv mia. kr. Lufthavnene tror, at de kan komme hurtigere tilbage efter coronakrisen, fordi ferietrafikken vil vokse.
Coronakrisen kommer til at koste de større danske provinslufthavne et tab på op mod en halv mia. kr.
Men lufthavnene i både Billund, Aalborg og Aarhus ser lyst på fremtiden, efter at grænserne i Europa er åbnet, og rejselysten er ved at vende tilbage. De forventer at komme tilbage til normale tilstande før de store lufthavne i Europa.
»Trafikken stiger i øjeblikket uge for uge. Jeg tror, vi kan overraske og få et hurtigere comeback end de store lufthavne. De har meget direkte trafik til de oversøiske destinationer, som endnu ikke er åbnet. Det har vi ikke,« siger Jan Hessellund, adm. direktør i Billund lufthavn.
Jeg tror, vi kan overraske og få et hurtigere comeback end de store lufthavne.
Danmarks næststørste lufthavn efter København mistede i fjor 75 pct af passagererne, og det bratte fald i aktiviteten medførte et underskud på 179 mio. kr.
Nedturen er fortsat i år, og selvom der vil komme flere rejsende i de kommende måneder, så forventer Billund Lufthavn også i år et trecifret millionunderskud.
Aalborg lufthavn tabte 41 mio. kr. i fjor, mens Aarhus Airport havde et underskud på 50 mio. kr. Begge lufthavne forventer også minus i 2021.
»Vi har godt styr på omkostningerne, som er reduceret. Men vi mangler omsætning,« siger Niels Hemmingsen, adm. direktør i Aalborg Lufthavn.
Trods det massive underskud benytter Aarhus Airport krisen til at gennemføre investeringer på 140 mio. kr., så lufthavnen er klar til vækst.
»Vi er på vej med et større trafikprogram, end vi havde før covid 19. Vi får flere ruter end nogensinde, og vi er klar til vækst,« siger Nicolai Krøyer, adm. direktør i Aarhus Airport.
Vi er på vej med et større trafikprogram, end vi havde før covid 19. Vi får flere ruter end nogensinde, og vi er klar til vækst.
Trods de store tab er lufthavnenes fremtid ikke i fare. Billund Lufthavn har i flere år leveret solide overskud og er en velkonsolideret virksomhed. Alle har kommunale ejere, som støtter lufthavnene.
Målt på passagertal har Aalborg Lufthavn mister færre passagerer end Billund og Aarhus. I juni var trafikken således på 43 pct. i forhold til før coronakrisen.
Det skyldes først og fremmest, at den nordjyske lufthavn gennem stort set hele krisen har haft flyvninger på den vigtige rute til København.
Netop indenrigsruten ventes også at komme til at trække trafikken fremad i de kommende måneder.
SAS har hele tiden fløjet på ruten, mens Norwegian har skåret kraftig ned. Nu er det norske selskab reddet fra konkurs og har lavere omkostninger. Samtidig er det danske flyselskab DAT gået ind på ruten, så der nu er tre operatører. Det giver konkurrence og presser priserne.
»I perioder har der været priser til under 200 kr. for en enkeltbillet, og det tiltrækker passagerer, som ellers ikke ville rejse med fly,« siger Niels Hemmingsen.
I perioder har der været priser til under 200 kr. for en enkeltbillet, og det tiltrækker passagerer, som ellers ikke ville rejse med fly.
Udenrigstrafikken har været hårdt ramt i Aalborg lufthavn, og det samme gælder chartertrafikken. Men aktørerne er ved at vende tilbage.
»Vi ser en markant stigende aktivitet. KLM er tilbage med to eller flere daglige afgange til Amsterdam, og der er sendt mange charterfly i luften. Norwegian er kommet styrket ud af krisen, og vi forventer, at de vil genåbne udenrigsruterne til bl.a.Malaga og Mallorca,« siger Niels Hemmingsen.
Ved udgangen af juni havde Billund Lufthavn ca. 30 pct. af trafikken målt i forhold til samme periode i 2019. Den andel ventes at blive øget til 50 pct. i løbet af august og september.
Til efteråret åbner Ryanair efter planen en base i Billund Lufthavn, og det irske lavprisselskab forventer at flyve 26 ruter i vintersæsonen. Det er markant flere end tidligere, og på årsplan vil det betyde 350.000 ekstra passagerer.
Flyselskabet Vueling har også åbnet lavprisruter fra Billund, ligesom Swiss er ny kunde.
Billund Lufthavn har et godt miks af lavprisruter, chartertrafik og ruter med netværksselskaber til flere af de store europæiske lufthavne.
Meget tyder på, at der vil være interesse for flere direkte ruter, og det kan være en fordel for de mindre lufthavne.
Forventningen er, at lavpristrafikken vil komme hurtigst tilbage, fordi der er stor rejselyst blandt de fritidsrejsende. Til gengæld vil det tage længere tid før erhvervstrafikken når det tidligere niveau.
»Meget taler for, at vi vil se færre forretningsrejsende, fordi mange rejser vil blive erstattet af virtuelle møder,« siger Jan Hessellund. Han oplyser, at ca. en fjerdedel af passagererne i Billund Lufthavn rejser arbejdsmæssigt.
Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, kan der åbne sig nye muligheder for de større provinslufthavne efter coronakrisen.
»Netværksselskaberne fylder meget i de store lufthavne og har mange forretningsrejsende og en del oversøiske ruter. Den trafik vender senest tilbage. Meget tyder på, at der vil være interesse for flere direkte ruter, og det kan være en fordel for de mindre lufthavne,« siger Jacob Pedersen.
Han tilføjer, at lavprisselskaberne er kommet bedst gennem krisen, og de flyver gerne fra provinslufthavnene.