Landsholdstrøjer bliver handlet til tre gange prisen
Danmarks officielle landsholdstrøjer har været udsolgt i landets sportsbutikker i flere uger, og den fortsatte interesse omkring fodboldlandsholdet forud for EM-semifinalen har givet priserne på brugte trøjer et gevaldigt nøk opad.
Hvis man som dansk fodboldfan vil erhverve sig en landsholdstrøje til fodboldfesten forud Danmarks semifinaleoptræden mod England onsdag, skal man være hurtig og villig til at punge ud.
Både i de fysiske butikker og online er årets landholdstrøjer, der findes i tre udgaver under slutrunden blevet revet væk.
Allerede da Danmark avancerede fra gruppespillet med 4-1 sejren over Rusland den 21. juni meldte landets fire største sportskæder, Sport24, Intersport, Sportmaster og Unisport, enten helt udsolgt eller så godt som udsolgt på deres respektive hjemmesider af alle tre trøjer.
Sportsbutikkerne i Danmark har bestilt et bestemt antal hjem for lang tid siden, og derfor kan tøjproducenten Hummel, der står bag landsholdstrøjen, ikke bare levere flere trøjer til de hungrende butikker.
Uden muligheden for at købe en ny trøje har fodboldfans måttet udforske brugtmarkedet for landsholdstrøjer, hvis de ønsker at møde rød/hvid-klædte op til fodboldfesten onsdag. Den overvældende interesse har været til at mærke på landets største onlinemarkedsplads, Den Blå Avis (DBA)
Tirsdag eftermiddag er prisen på et typisk opslag på en fodboldtrøje på DBA omkring 1.500 kr., mens mere sjældne eller signerede trøjer er til salg for op mod 3.500 kr. Til sammenligning blev årets landsholdstrøje solgt til omkring 500 kr. i butikkerne.
Interessen for alt, hvad der har med fodboldlandsholdet at gøre, er enorm i øjeblikket, siger presseansvarlig hos DBA, Lars Jørgensen.
»Lige så snart vi har de her særlige begivenheder som en EM-slutrunde, stiger interessen for landsholdsrelaterede ting, og den stiger i takt med, hvordan det går. Interessen er særlig stor for fodboldtrøjer, både nyere og ældre modeller, og priserne er også høje. Det er et klassisk eksempel på en efterspørgsel, der er væsentligt større end udbuddet,« siger han.
Lars Jørgensen forklarer, at antallet af søgninger på fodboldtrøjer er mere end fordoblet i forhold til for to måneder siden, og at interessen omkring fodboldlandsholdet også har øget interessen for fodbolde og fodboldmål til haven.
Hos tøjproducenten Hummel, der står bag Danmarks officielle landsholdstrøje, siger marketingmanager med ansvar for internationale sponsorer, Morten Lund, at den enorme interesse for landsholdstrøjer denne sommer er kommet bag på dem.
»Det er både fantastisk og super ærgerligt, at vi ikke kan imødekomme ønsket fra fansene. Selv i vores hedeste drøm var der ikke noget, der tydede på, at vi kunne komme op på de her højder,« siger han.
Morten Lund forklarer, at Hummel til EM på hjemmebane havde bestilt væsentligt flere trøjer hjem end normalt. Det præcise antal ønsker han ikke at oplyse, men han anslår, at tøjproducenten har produceret mere end dobbelt så mange landsholdstrøjer i år end ved VM-slutrunden i 2018, som hidtil var Hummels bedst sælgende.
Usikkerheden om hvorvidt slutrunden overhovedet ville blive spillet som følge af covid-19 i Europa, har ifølge Morten Lund gjort det ekstra besværligt at beregne, hvor mange trøjer der skulle produceres.
»Vi følte, at vi tog en høj risiko ved at bestille så mange trøjer hjem. Men i bagklogskabens klare lys må vi erkende, at interessen har været noget større, end vi kunne forudse«, siger han.
Hvis man ønsker at erhverve sig et eksemplar af de lige nu udsolgte trøjer, vil Hummel tirsdag eftermiddag offentliggøre et link, hvorfra flere trøjer kan købes. De kan dog først blive leveret i starten af august.
Danmark møder England i EM-semifinalen på Wembley i London onsdag kl. 21.00.