Erhverv

Bed & Breakfast: Det gælder om at stikke ud

Coronakrisen har ramt hotel- og ferieudlejningsbranchen hårdt økonomisk, men for de private overnatningssteder har det ikke været helt tosset med to somre, hvor danskerne har måttet blive i landet. Det er dog ikke længere nok at tilbyde en seng og en gang morgenmad, mener trendforsker.

Waar Hovedgaard ved Farstrup vest for Nibe blev opført fra 1587 til 1590, og i dag kan gæster overnatte i historiske omgivelser. Derudover kan man komme på rundvisning på herregården samt købe antikke møbler. Foto: Morten Langkilde Hvis man vil være sikker på at få fuldt hus, skal man skille sig ud fra mængden. I Dalum i Sønderjylland ligger Den Gamle Digegreves Gård, hvor man kan bestille overnatning med sønderjysk kaffebord. Foto: Morten Langkilde Det er lettere at tiltrække gæster fra Danmark og udlandet, hvis det sted, man udlejer, har en særlig historie, forklarer trendforsker Louise Byg Kongsholm. Her ses en renoveret stråtækt strandgård i Agger. Foto: Jan Dagø

Har man prøvet at køre gennem det danske sommerland, er man formentlig stødt på skilte, der reklamerer for den lokale Bed & Breakfast, og mange større provinsbyer har op til flere at vælge imellem. Konceptet er ret enkelt – her kan man få en seng at sove i og en omgang morgenmad. Og hvis man skal vurdere alene ud fra mængden af Bed & Breakfast-steder på Danmarkskortet, så er det noget, rigtig mange danskere har taget til sig. Det er dog noget nær umuligt at lave statistik over, fortæller Anders Sørensen, der er antropolog og turismeforsker med mere end 25 års forskning inden for feltet.

»Turisme er et helt særligt fænomen, der er meget vanskeligt at måle på. For her kommer forbrugeren til produktet og ikke omvendt, og derfor bliver det svært at definere – er den handelsrejsende, der tager en ekstra overnatning, også turist? Eller familierne, der bytter bolig?« spørger han og tilføjer: ..

Læs også