Erhverv

Bilsalget i Europa er vokset voldsomt - men nogle bilmærker har ekstra fart på

Finans fakta: Efter et sløvt 2020 er salget af biler i første halvår af 2021 kommet op i gear. Koreanske Hyundai har mest fremgang, mens en fransk klassiker er i modvind.

Volkswagen er stadig den største af bilkoncernerne og går en smule frem i markedsandel. Her er det modellen ID.3, som er spydspids i koncernens store satsning på elbiler. Foto: Hendrik Schmidt/Pool via REUTERS/Ritzau Scanpix

Bilsalget i foråret 2020 er der ingen, der har lyst til at tale om. Det blev hårdt ramt af corona-frygt og nedlukninger. Til gengæld kan alle de store bilkoncerner nu prale af fremgang i salget i Europa, viser nye salgstal for årets første halvår, samlet af ACEA, der repræsenterer bilproducenterne.

Samlet blev der skudt 6,5 mio. biler af samlebåndene og i favnen på en kunde i løbet af de seks måneder, hvilket stadig ikke er på niveau med før corona-pandemien. Der blev nemlig solgt cirka otte mio. biler i samme periode i 2019.

Til gengæld viser tallene hvilke bilkoncerner, der har ramt bilkøbernes hjerter og pengepung bedst. Der er nemlig stor forskel i væksten hos de forskellige selskaber.

Værst ramt er Renault-koncernen, som omfatter franske Renault, rumænske Dacia og russiske Lada. Her var stigningen blot på syv procent fra 2020 til 2021.

I den anden ende af skalaen lander koreanske Hyundai, der også dækker over bilmærket Kia. Her er fremgangen på et år nemlig hele 40,1 pct. En anden ikke-europæisk koncern følger tæt efter, nemlig Toyota, der fik hævet salget med 37,4 pct.

Målt på markedsandel er dog ikke Hyundai Group, som får løftet tallet med flest procentpoint. Koreanerne kunne lægge 0,7 pct-point til deres bid af kagen, men franske Stellantis er et mulehår foran med en stigning på 0,8 pct-point. Stellantis er navnet på det store bunkebryllup i Europas bilindustri, der blandt andet rummer Peugeot, Citroen, Fiat, Opel og Alfa Romeo.

Læs også