Erhverv

Solid vækst hos Nopa Nordic i Hobro

Nopa Nordic lader andre tage æren for deres varer, men tjener godt på det. Corona-året 2020/2021 bød på rekord på både top- og bundlinje.

Siden 2011 har Henrik Krarup Jørgensen været adm. direktør for Nopa Nordic. Nu kan han fremlægge et rekord-resultat. Foto: Nopa Nordic

Det er ikke dumt at sælge sæbe, når hele verden begynder at gå mere op i hygiejne for at stoppe corona-smitten.

Salget er i hvert fald banket derudaf hos Nopa Nordic i Hobro, som sælger produkter til personlig pleje, tøjvask og rengøring. I et nyt regnskab for det forskudte regnskabsår 2020/21 kan Nopa Nordic prale af en vækst i omsætningen på 11 pct., efter at der strømmede 740 mio. kr. igennem kasseapparatet.

Det er ny rekord for selskabet, der ikke er så kendt i den brede offentlighed. Nopa Nordic sælger nemlig de fleste varer som såkaldt private label, altså for eksempel til supermarkeder, som så selv har et produktnavn til sæben eller vaskemidlet.

Resultatet i regnskabsåret, der løber fra maj til april, blev også bedre end nogensinde før: Der var 42,1 mio. kr. tilbage på bundlinjen, mod 25,8 mio. kr. i det forrige regnskabsår. Tilsammen er resultatet ’stærkt tilfredsstillende’, skriver Nopa Nordics ledelse i regnskabsberetningen.

Nopa Nordic blev grundlagt i 1964 som Nordisk Parfumerivarer af Niels Thostrup, og det er i dag stadig hans efterkommere, der ejer hele virksomheden. Blandt kunderne er de to store, danske supermarkedskoncerner Coop og Salling Group, men en stor del af produktionen eksporteres.

At salget er gået frem i seneste regnskabsår tilskriver Nopa Nordic ikke kun corona, men også lanceringen af en række nye varer. Uro i forsyningskæderne under corona-pandemien kunne også mærkes i Hobro, men det har været muligt at holde en meget høj leveringssikkerhed til kunderne, skriver selskabet.

Det skyldes ikke mindst, at et avanceret system holder styr på salget hos udvalgte kunder og sørger for, at der bliver sendt nye leverancer, når der er brug for det, fremgår det.

I markedet for private-label-produkter er prisen helt afgørende, og kontrakterne med kunderne sikrer dem mod pludselige prisstigninger. Derfor kan det koste på bundlinjen, at der i det nuværende regnskabsår er udsigt til stigende priser på råvarer og emballage, for der går noget tid, før de stigende omkostninger kan sendes videre til kunden i form af højere priser. Omsætningen forventes derimod at stige igen i det nuværende regnskabsår.

BRANCHENYT
Læs også