Erhverv

Nedgangen fortsætter for Telia Danmark

Teleselskabet Telias adm. direktør Thomas Kjærsgaard vil ikke kommentere Telias fremtid i Danmark, efter endnu et halvårsregnskab viser, at det går den forkerte vej.

Thomas Kjærsgaard siger, at det er op til Telia Company og koncernledelsen i fremtiden at træffe beslutninger om Telia Danmark. Foto: Ints Kalnins/Reuters

Telia Danmark går igen tilbage rent økonomisk. Det viser selskabets seneste halvårsregnskab, der udkom onsdag.

I første halvår af 2020 lød indtægterne før renter og skat (ebitda) på 352,7 mio. kr., mens det er er faldet med 10,3 til 316,4 mio. kr. i første halvår af 2021.

Samtidig er driftsresultatet dykket med omkring 35 mio. kr. fra -22,5 til -57,3 mio. kr.

»Ændringen på vores bundlinje skyldes, at vi har skruet op for vores digitale investeringer over de seneste 12-14 måneder, og det gør, at vi kommer til at stå superstærkt i forhold til vores treårsplan, som vi lancerede i februar, hvor vores fremtidige indtægtskilder skal være meget mere online og digitale,« forklarer Thomas Kjærsgaard, adm. direktør, og understreger, at han ikke er bekymret, men stadig ser »en hel del udfordringer.«

Nøgletal gældende for 1. halvår

I mio. kr. 2021 2020 Ændring i pct.
Indtægt før renter og skat (ebitda) 316,4 352,7 -10,3
Driftsindtægter -57,3 -22,5 157,5

Han er stabilt tilfreds med halvårsregnskabet, selvom han ærgrer sig over at gå tilbage i omsætning. Han har dog stadig en stærk tiltro til Telias investeringsagenda om at gøre det digitale fodspor med selvbetjening for kunderne endnu stærkere.

»Vi tjener stadigvæk forholdsvis gode penge. Skal vi tjene flere penge? Ja. Skal vi over på en ebitda-margin, der er nogle procentpoint højere end i dag? Ja, helt sikkert. Hvilket niveau, den skal op på, kommer vores digitale investeringer til at afgøre. Vi er i gang, og det er ikke bare en eller anden skrivebordsøvelse. Planen hænger sammen. Nu skal vi så også eksekvere over de næste to og et halvt år,« siger han.

Den svenske telegigant Telia har foruden forretninger i Danmark og Sverige også forretninger i Norge, Finland, Litauen og Estland, og overordnet set ser det godt ud for telegiganten.

På det danske mobilmarked er Telia en af de største spillere målt på antallet af kunder, hvor Telia over det seneste kvartal er gået 46.000 kunder frem. Størst er TDC, og derefter kommer Telenor. På tredjepladsen er Telia, og på fjerdepladsen er teleselskabet 3.

Det er op til Telia Company og vores koncernledelse at træffe den beslutning i samråd med mig.

Thomas Kjærsgaard, adm. direktør i Telia, om Telias fremtid

Med indtægter før renter og skat, der går tilbage, og driftsindtægter i minus endnu engang, er det nærliggende at spørge, om Telia også på lang sigt har en fremtid på et særdeles hårdt dansk telemarked. Den del vil Thomas Kjærsgaard ikke tage direkte stilling.

»Det er op til Telia Company og vores koncernledelse at træffe den beslutning i samråd med mig. Vi har over tid tjent gode penge. Nu har vi haft to store ting med corona og en meget stor fremtidig 5G-investering. Det signal i at investere på dansk jord i det her foretagende, som vi har med Telenor og Nokia over de næste tre-fem år, er også et tilsagn om tillid.«

Udrulningen af det nye 5G-netværk sker indledningsvist med fokus på de fire største byer i Danmark – København, Aarhus, Odense og Aalborg. Herefter følger der en netværksmodernisering i de 25 største byer i Danmark.

Telia har en målsætning om at kunne tilbyde 5G-dækning til 75 pct. af danskerne inden udgangen af 2022.

BRANCHENYT
Læs også