Erhverv

Solbrillevirksomheden Christopher Cloos præsenterer stort millionunderskud

Selskabet bag solbrillevirksomheden Christopher Cloos led et sviende underskud på 8,6 mio. kr. i 2020.

Christopher Cloos sælger primært sine briller via netshoppen eller via forhandlere. Billedet er ikke ét af virksomhedens produkter. Foto: Finn Frandsen.

Pengene er fosset ud af selskabet Cloos ApS, der står bag det danske solbrillefirma Christopher Cloos.

Det viser selskabets seneste årsregnskab fra 2020, hvor selskabet præsenterede et underskud på 8,6 mio. kr. efter skat.

Det er tredje år i træk, at selskabet taber penge. Året forinden lød underskuddet efter skat til sammenligning på knap 900.000 kr., mens årsresultatet i 2018 viste et underskud på 1,4 mio. kr.

Virksomheden Christopher Cloos slår sig op på at sælge »klassiske briller i et tidsløst og elegant design«. Den har en fysisk butik i København, men sælger primært på nettet eller via forhandlere i ind- og udland, hvor virksomheden har forhandlere på i alt fire kontinenter – Europa, Oceanien samt Syd- og Nordamerika.

Christopher Cloos har desuden lavet flere sponsorkampagner med fodboldklubben FC København over det seneste år.

Årsregnskab for Cloos ApS

I kr. 2020 2019
Driftsresultat -7,8 mio. -900.000
Årsresultat -8,6 mio. -890.000
Egenkapital -5,5 mio. 100.000


Det har ikke været muligt for Finans at få en kommentar fra adm. direktør Julius August Langkilde Høedt, men i regnskabet skriver ledelsen, at det store millionunderskud er »forventeligt og en del af forretningsplanen«.

Ifølge regnskabet er det ledelsens forventning, at der i løbet af 2021 bliver tilført yderligere likviditet fra nuværende eller nye investorer, hvis der bliver behov for det.

Noget tyder da også på, at baglandet stadig tror på selskabet bag. Således har Cloos ApS i løbet af de seneste fire måneder fået tilført knap 3,7 mio. kr. af fire omgange i kapitalforhøjelser.

Læs også