Erhverv

»Grimme« gummisandaler vinder frem igen

Det er en sand win-win-situation, at så mange elsker at hade Crocs-sandalen. Det mener i hvert fald virksomhedens adm. direktør, Andrew Rees, der på bare ét år har ottedoblet Crocs Incs værdi.

Crocs Inc. har gennem årene indledt en række samarbejder med alt fra modehuse til fastfoodkæder. Foto: Bloomberg/Andrey Rudakov

»Kan du se de små huller? Det er der, din værdighed løber ud igennem.«

Sådan har tonen i mange år været, når samtalen faldt på den omdiskuterede gummisandal Crocs. Men trods latterliggørelse og stempling som én af de værste opfindelse nogensinde, kan Andrew Rees, adm. direktør i Crocs Inc., grine hele vejen til banken.

Opfindelsen er nemlig fortsat en kæmpe økonomisk succes, der indbringer flere og flere penge år for år.

Sådan skriver TV2.

I dag er Crocs Inc. mere en 50,5 mia. kr. værd. Det er mere end en ottedobling af virksomhedens værdi fra sidste forår. Og bare i 2021 har Crocs Inc. allerede omsat for ca. 7 mia. kr. Det er nogenlunde det, virksomheden plejer at tjene på et helt år, ifølge TV2.

Samme år, som mediet Time kalder Crocs for »unægteligt grimme« og kårer skoen som én af de værste opfindelser nogensinde, kårer The Guardian skoen som »sommerens sko 2021«.

Og det skyldes altså en nyfunden - og måske ironisk - interesse for skoen blandt de yngre generationer.

»De unge har ikke det samme negative syn på skoene, og samtidig ligger det i unges natur, at de skal gøre oprør,« forklarer Frederik Lenz, tidligere moderedaktør på Euroman, til TV2.

Selv virksomhedens egen adm. direktør tilskriver skoens succes den ironiske distance, folk har til den:

»Hvis du har et brand, som mange hader, så bliver det endnu mere interessant at starte et samarbejde med. Da Balenciaga, et af de hotteste og mest højprofilerede modebrands i verden, kontaktede os og ville starte et samarbejde, var det ikke fordi, at vi er den bedste fodtøjsproducent i verden. De gør de på grund af brandets polariserede natur og den historie, der kommer ud af det,« fortæller Andrew Rees til erhvervsmagasinet Forbes.

Han tilføjer afsluttende:

»Det er i sandhed en win-win.«

Læs også