Serier

Fragtkaos skubber virksomheder ud i strategiskifter

Eksplosionen i fragtpriserne og mangel på kapacitet får i øjeblikket store virksomheder til at ændre hele deres produktion og forsyningskæder.

Logistikkaos
Virksomheder over hele verden melder om stejlt stigende fragtomkostninger, fordi der er mangel på fragtkapacitet, som bl.a. fører til strandede varer i containere i Kina, De forsøger nu at gøre sig mindre afhængige af transport på tværs af kloden. Foto: Reuters/Aly Song

Stort set alle globale virksomheder mærker i år et smerteligt svirp af stigende omkostninger til fragt. Hele transportmarkedet er præget af en eksplosion i prisen på transport og en eklatant mangel på kapacitet.

Det får virksomheder over hele kloden til at accelerere en grundlæggende omlægning af hele deres produktion og deres forsyningskæder.

»De stigende fragtrater og kapacitetsproblemer skubber på en bevægelse, som allerede var i gang, nemlig at virksomheder forsøger at regionalisere deres forsyningskæder,« siger Stig Jessen, partner i konsulenthuset Valcon.

Et eksempel er den amerikanske legetøjskoncern Mattel, der i forbindelse med sit halvårsregnskab beskrev, hvordan man har reduceret effekten af det kaotiske fragtmarked ved selv at stå for en større del af produktionen af de mest populære linjer som Barbie og Hotweels.

Strategien blev sat i værk før covid-19 og fragtproblemerne, men gevinsterne er til at mærke.

Mattel har spredt leverandørerne geografisk for ikke at være så afhængig af Kina, der har været ramt af både handelskrige, covid-19 og nu store kapacitetsproblemer med at få skibet varer ud til markederne i Europa og Amerika og Australien.

»Vi har evnen til at udnytte ressourcer og mobilisere ressourcer, hvor vi har brug for dem ved hurtigt at kunne genstarte fabrikker. Og i kraft af vores geografiske spredning af produktionen har vi været været i stand til at minimere effekten,« forklarede Ynon Kreiz, topchefen i Mattel, ved en telekonference for få dage siden.

Det, der driver det, er risikoovervejelser i forhold til leveringssikkerhed, så man ikke risikerer, at hele produktionen bryder sammen, fordi en fabrik f.eks. lukker pga, covid-19.

Stig Jessen, partner i konsulenthuset Valcon

Mattel er langt fra den eneste, noterer man sig i transportkoncernen DSV Panalpina, der ser, at flere begynder at handle på bekymringen. Tendensen begyndte allerede i forbindelse med handelskrigen mod Kina.

»Virksomhederne begyndte at blive lidt bekymrede og sagde: »Kan vi tillade os at være så afhængige af en eller få leverandører i Kina? Man har spredt leverandørerne ud over flere områder,« siger Jens Bjørn Andersen, adm. direktør i DSV.

Virksomhedernes forsøg på at sprede produktionen og forsyningskæderne geografisk og regionalisere sig handler langt fra kun om fragtrater, forklarer Stig Jessen fra Valcon.

»Det, der driver det, er risikoovervejelser i forhold til leveringssikkerhed, så man ikke risikerer, at hele produktionen bryder sammen, fordi en fabrik f.eks. lukker pga, covid-19. En anden overvejelse handler om bæredygtighed både i forhold til klima og socialt ansvar, for det er måske ikke længere gangbart at få det hele produceret og leveret fra en fabrikshal i Kina. Og så handler det om at reducere fragtomkostninger og også at få adgang til arbejdskraft og talentmasse i de regioner, hvor den findes,« siger Stig Jessen.

Selvom det er en bredere tendens, er der klart sket en acceleration i det seneste års tid, fornemmer Layland Barker, der er adm. direktør i containerkoncernen Titan Containers, der lejer containere ud til virksomheder.

»Jeg tror, markedet vil forandre sig på længere sigt. Nogle af de store fragtkunder, f.eks. store virksomheder som den amerikanske detailkæde Target, der fragter tusindvis af containere hver uge, vil sandsynligvis ikke i fremtiden finde sig i det, der sker nu. De vil begynde at ændre adfærd og gøre sig mindre afhængige af fragt hos de store rederier,« siger han.

Læs også