Erhverv

Arla ramt af "chaufførkrise" i Storbritannien

Den danske mejerigigant måtte opgive at levere mælk til 600 butikker, fordi man mangler chauffører.

Mejeriet Stourton ved Leeds indgår i Arlas Foods centrale system med leverancer af frisk mælk og mejeriprodukter til detailhandlen i hele Storbritannien. Men leveringen videre ud til kunderne er blevet ramt af chaufførmangel i Storbritannien. Foto: Jesper Olesen

Den danske mejeikoncern Arla er blevet ramt af en ejendommelig krise i Storbritannien.

Arla leverer normalt mælk til 2.400 butikker om dagen, men i sidste uge måtte koncernen opgive at levere mælk til 600 af disse butikker, skriver BBC.

Problemer er opstået, fordi der er mangel på de chauffører, der skal bringe mælken ud til kunderne. Siden april har Arla haft problemer med at skaffe chauffører nok.

Koncernen appellerer til de britiske myndigheder om dels at sætte fart på godkendelsen af lastbilkørekort og dels at give midlertidige tilladelser til transportfirmaer fra andre europæiske lande.

»Sidste lørdag kunne vi ikke levere mælk til 600 butikker. Det er bekymrende for vores kunder, når de går ind i butikkerne og opdager, at hylderne er tomme,« siger Ash Amirahmadi, der er UK managing director hos Arla til BBC.

Ifølge den britiske transportorganisation The Road Haulage Association mangler der i øjeblikket 100.000 chauffører i Storbritannien.

»Siden begyndelsen af april har vi oplevet mangel på chauffører. Det er steget til et sådant niveau nu, at vi ikke er i stand til at levere mælk til hver butik, som vi gerne vil. Desværre er der i øjeblikket omkring 10 pct. af butikkerne hver dag, som vi ikke kan levere til. I weekenden er det værre,« siger Ash Amirahmadi.

Manglen på chauffører er strukturelt, og det betyder, at lønnen til chaufførerne stiger.

Eksempelvis tilbyder Tesco lastbilchauffører 1.000 pund (ca. 8.700 kr.) i sign-on bonus, hvis de vil arbejde for supermarkedskæden.

Arla, der ofte benytter en tredjepart til sine leverancer, har tilbudt at øge lønnen betragteligt, og det inkluderer en bonus på 2.000 pund til chaufførerne, hvis de også vil køre i weekenderne.

Chaufførmanglen er blevet yderligere øget efter Storbritannien har indført, hvad der kaldes ”pinging”. Det betyder, at et stort antal medarbejdere i nøglejobs er blevet tvunget til at isolere sig selv, efter de er blevet advaret via sundhedsvæsenets HNS-app.

Læs også