Erhverv

Danskerne har fået langt flere elektriske bilmodeller at vælge imellem

Mængden af forskellige elbiler, danskerne kan vælge imellem, er vigtig, mener adm. direktør i De Danske Bilimportører.

Artiklens øverste billede
Knap en tredjedel af de solgte indregistrerede biler i juli har el som drivmiddel. Foto: Reuters/Rebecca Cook

Der bliver mere og mere at vælge imellem, når danske bilkøbere trasker ned til forhandleren for at kigge på elbiler.

Hvor der på samme tidspunkt sidste år var indregistreret 27 forskellige elektriske bilmodeller i Danmark, er der i dag 75 forskellige modeller indregistreret, viser tal fra Bilstatistik.dk.

Og det er godt, hvis man spørger Mads Rørvig, der er adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

»Det er altid et godt med flere valgmuligheder for forbrugerne, der nu har flere elektriske modeller at vælge imellem,« siger Mads Rørvig og uddyber:

»Til at starte med var elbilerne oppe i den høje ende af prisklassen, men de kravler meget hurtigt ned, så flere danskere kan være med rent prismæssigt.«

Nye tal fra Bilstatistik.dk viser, at 10 pct. af de personbiler, der blev indregistreret i juli måned, var rene elbiler. I hele tal udgør det 1.065 køretøjer. Samtidigt blev der indregistreret 2.965 plugin-hybrider svarende til 22 pct. af den samlede indregistrering. Samlet set stod biler med elektrisk drivkraft for knap en tredjedel af de solgte biler i juli.

Mads Rørvig mener trods den mere end fordoblede mængde indregistrerede elbilmodeller set i forhold til sidste år, at bl.a. en videre øgning af antallet af forskellige elbilmodeller bliver essentiel, hvis elbilerne skal tage større bider af den samlede danske bilpakke i fremtiden.

»Vi skal nok se et større udbud, før flere kan være med - selv ved den afgiftsfritagelse, der er. Teknologien er stadig dyrere, men det vil ændre sig i takt med, at der kommer mere skala på produktionen,« siger den adm. direktør for De Danske Bilimportører.

Foruden flere forskellige elbilmodeller peger Mads Rørvig på, at danskernes utryghed ved ny teknologi stille og roligt skal ændres, elbilerne skal fylde mere. Han mener også, at eksempelvis et mere omfangsrigt ladenetværk er essentielt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.