Erhverv

Det nordiske samarbejde Nordis skal bekæmpe falske nyheder og misinformation

Fire nordiske universiteter og faktatjek-medier går sammen om et toårigt projekt, der skal undersøge og bekæmpe spredning af falske informationer.

Artiklens øverste billede
Det var den tidligere amerikanske præsident Donald Trump, der for alvor fik ordene "fake news" på alles læber, da han under sin præsidentperiode beskyldte samtlige medier, der var kritiske over for ham for at være "fake news". Foto: Octavio Jones/Reuters.

Et nystiftet konsortium med navnet Nordis skal i de kommende to år rette fokus mod at forstå, overvåge og ikke mindst modvirke spredningen af misinformation og fake news – eller på dansk: falske nyheder – i hele Norden.

Det fælles nordiske tiltag med Danmark, Norge, Sverige og Finland som deltagere har samtidig modtaget en bevilling på over 11 mio. kr. af EU-Kommissionen til projektet.

I de digitale rum, og særligt på de sociale medier, spreder misinformation sig hurtigere og længere, end vi hidtil har set.

Anja Bechmann, professor på Aarhus Universitet og leder af Datalab og Nordis

Nordis kommer til at bestå af forskere fra universiteterne i norske Bergen, finske Helsinki, svenske Uppsala samt danske Aarhus, der sammen med de fire nordiske faktatjek-medier Faktisk.no, Tjekdet, Källkritikbyrån og Faktabaari skal forstærke indsatsen mod fake news og misinformation.

»Nordis sigter efter at styrke den nationale og regionale infrastruktur for at tackle spredningen af misinformation gennem et tværfagligt og tværsektorielt videnskabsbaseret center på tværs af landene,« siger Anja Bechmann, professor på Aarhus Universitet og leder af Datalab og Nordis, i pressemeddelelsen.

Konsortiet har formuleret en lang række mål for projektet, som blandt andet indebærer at skærpe befolkningens medieforståelse og tilrettelægge oplysningskampagner om spredningen af misinformation. Målet er, at oplysningskampagnerne skal skræddersys til de enkelte lande.

Et andet mål for Nordis er også løbende at kunne bidrage med politiske anbefalinger i kampen mod fake news. Et problem, som Anja Bechmann påpeger er i vækst.

»I de digitale rum, og særligt på de sociale medier, spreder misinformation sig hurtigere og længere, end vi hidtil har set. Denne udvikling er blevet intensiveret i de senere år, fordi de sociale medier har øget deres tiltrækning verden over.«

På sigt håber Nordis også, at konsortiets arbejde kan gavne andre lande uden for Norden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.